Toto s ňou musíte urobiť, aby bola najzdravšia: Cvikla je zázrak pre vaše oči, cievy a vďaka nej schudnete, musíte však vedieť, ako z nej vyťažiť naviac!

Vedci už roky intenzívne analyzujú účinky červenej repy pre ľudské zdravie. Dokonca, ide podľa nich o jeden z najvýznamnejších zdrojov antioxidantov, ktorý dopestujeme v našich zemepisných šírkach Červená repa pomáha pri chudnutí, ale má aj významný účinok ako prevencia vzniku rakoviny.Červenú repu a výťažky z nej obsahujú mnohé produkty, ktoré kupujeme za nemalé peniaze v lekárni. Najlepšie je však dopriať si ju tak, ako sa vyskytuje bežne v prírode – v podobe zeleniny z našich polí. Jej účinky na naše zdravie za to rozhodne stoja. Poradíme, čo s ňou treba urobiť, aby bola najzdravšia.

 

Zlepšuje zrak

Mnohé štúdie skúmali látky, ktoré obsahuje koreň červenej repy a prišli k zisteniu, že posilňuje zdravie oka a zlepšuje zrak aj v zrelom veku. Možno ste sa aj sami stretli s tým, že váš očný lekár túto potravinu pre zdravie očí odporučil.

Jedzte červenú repu tak často, ako sa dá – toto všetko dokáže:

  • detoxikuje organizmus a pôsobí ako silný antioxidant,
  • zabraňuje zápche a vysoký obsah vlákniny prospieva zdraviu čriev,
  • znižuje hladinu škodlivého cholesterolu,
  • pomáha pri chudnutí, dodáva energiu a zrýchľuje trávenie aj metabolizmus,
  • obsahuje látku betaín, ktorá reguluje metabolizmus tukov, čistí pečene a pomáha tiež znižovať krvný tlak,
  • dôležitá v tehotenstve – obsahuje kyselinu listovú, ktorá je dôležitá pre správny vývoj plodu,
  • lieči aterosklerózu – prospieva zdraviu ciev a tepien, zvyšuje ich elasticitu a priechodnosť,
  • pomoc pri zápaloch močových ciest – má močopudný účinok,
  • analgetický účinok – pôsobí proti bolesti,
  • obsahuje súbor unikátnych stopových prvkov, ktoré v tejto kombinácií nikde inde nenájdeme ,
  • bohatá na jód – dôležitá pri liečbe ochorení štítnej žľazy.

Nie je jedno, ako a kedy ju jete!

Nie je prekvapením, že cvikla má naviac liečivých látok na jeseň, teda krátko potom, ako sa vyberie z pôdy. Aj potom je však veľmi prínosná pre naše zdravie a to hlavne počas zimných mesiacov. Stále platí, že najzdravšia je cvikla surová – preto sú šťavy a šaláty z nej považované za najzdravšie. Podľa odborníkov na výživu a tiež lekárov je však cvikla veľmi liečivá aj po tepelnej úprave – neplatí totiž, že teplo v nej zabije všetko dobré, musíte však vedieť, ako ju upraviť. Živiny je však potrebné uchovať správnou prípravou.

Platí, že najviac z cvikly vyťažíte, ak ju uvaríte celú v šupke v tlakovom hrnci, alebo upečiete v alobale. Ak ju ošúpete pred tepelnou úpravou, prípadne pečiete bez ochrannej vrstvy alobalu, prichádzate o množstvo cenných živín. Nie je však pravdou, že cvikla v boršči, zaváraná, ošúpaná a uvarená ako zemiaky, či pečená bez alobalu nemá žiadne živiny. Aj tá je zdravá a prospešná pre telo, avšak mení sa pomer živín v nej.

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

 

You Might Also Like