Toto je hlavný dôvod, prečo veľa ľudí priberá. Ak sa ho dokážete zbaviť, kilá pôjdu nadol!

Fat and slim girl's back. Before and after vector illusstration

Stres. Správne, stres je veľkým indikátorom zdravia a aj hmotnosti. Pri tej sa však názory líšia. Veľa ľudí by vám povedalo, že v strese do seba nedostali ani hlt jedla a zázračne vďaka nemu schudli. Iní sa však v strese prejedajú a hmotnosť pribúda čoraz viac a viac.

Najskôr je potrebné ozrejmiť problematiku stresu. Každé ľudské telo funguje a reaguje na rozličné situácie inak. Stres je škodlivý a mnohí tvrdia, že sa mu treba za každú cenu vyhýbať. No je to naozaj tak? Existuje totiž aj prospešný stres.

Áno, je to práve stres, ktorý dokáže človeka popohnať dopredu za hranice svojich možností. Môže sa prejaviť napríklad v podobe strachu z neurobenia skúšky a donúti študenta pozrieť sa do kníh. Alebo to môže byť stres z odhalenia klamstva, takže sa osoba radšej rozhodne povedať pravdu. Ľudia chcú byť stále lepší a lepší.

A je to práve strach zo zlyhania, ktorý ich ženie dopredu. Stres sprevádza túžba posúvať svoje hranice. Podľa štúdie sú ľudia, ktorí prekonávajú svoj strach šťastnejší. A zároveň na seba môžu byť hrdí, lebo prekonali samých seba.

 

A toto je presne ten stres, ktorý je prospešný. V strese človek koná inak, môže ho zachrániť, keď mu ide o život. Telo sa akýmsi spôsobom „preberie“ a koná pudovo. Takže stres, ktorý vtedy človek cíti, rýchlo aj využije a tým pádom sa ho postupne aj zbavuje, takže stresový hormón nezostáva v tele, aby tam mohol narobiť šarapatu.

Pri strese naše telo produkuje adrenalín a hormón, ktorý sa nazýva kortizol. Tento hormón sa tvorí v strednej vrstve nadobličkovej kôry. Naopak adrenalín sa tvorí v dreni nadobličiek a vyskytuje sa pri zvýšenej záťažy organizmu.

 

K znakom stresu patrí zrýchlený tep, či zvýšený tlak. U niektorých to môže spôsobiť nadmerné potenie, napríklad v oblasti dlaní. Môže to spôsobovať tlak krvi, ktorí sa pri strese premiestni do svalov.

Samozrejme, málokto vie, že to má dopad aj na rozmnožovanie, trávenie alebo vylučovanie. Takže nie je záhadou, že pri strese majú mnohí žalúdok stiahnutí a nemôžu do seba nič dostať. Hormóny stresu uvoľňujú do tela cukri a tuky, ktoré dávajú telo potrebnú dávku energie. Keď stres pominie, tak sa väčšina ľudí môže cítiť unavená, akoby zabehla maratón, či dokonca otupená.

Energia, ktorú stres nahromadí sa musí v tele pretransformovať, aby sa jej telo mohlo zbaviť a opäť normálne fungovať. Túto energiu môže telo odbúrať aj v podobe pohybu. Ibaže je veľmi pravdepodobné, že telo ju odbúrať nevie. A to je dôvod, prečo sa tento cukor a tuk nahromadené prostredníctvom stresu, ukladajú späť.

Nejde o nič nezvyčajné, pokiaľ sa človek nenachádza v dlhodobom strese. Vtedy už môže nastať prípad priberania. Telo nemá, ako odstrániť stres a hormóny, ktoré ho sprevádzajú.

Tu je dôležité vedieť o účinkoch, ktoré stres má a nejde len o priberanie. Treba podotknúť, že ženy reagujú na stres inak než muži. Stres spôsobuje rôzne srdcové choroby, vyššie spomínané poruchy príjmu potravy, kožné ochorenia, žalúdočné problémy, depresie, nespavosť, neplodnosť, nervozitu a mnoho ďalšieho. Stres sa môže prejaviť aj formou herpesu.

 

No, prečo naše telo v strese priberá? Odpoveď je jednoduchá. Telo šetrí energiu na neskôr. V chronickom strese sa nevie hormónov zbaviť prirodzenou cestou, a tak si cukri a tuky necháva v prípade núdze na neskôr. Preto sa ukladajú, a to najmä v problematickej oblasti bruška.

Postava v tvare jablka je aj výsledkom neustáleho stresu. Čoraz častejšie sa prejavuje chuť na sladké, pretože telo si pýta energiu, aby splnilo akúsi požiadavku stresovým hormónom.

Ak je stres krátkodobý, telo ho odbúra. Pokiaľ sa jedná o dlhodobý hormóny spôsobia priberanie.Preto jedni chudnú, iní sa zas zaobľujú. Chronický stres spôsobuje zvýšenú hladinu cukru v krvi, a tá sa ukladá v podobe tukov. Výsledkom stresu teda je, že spôsobuje aj chudnutie, ale aj priberanie.

Odpoveď je preto jednoduchá: Vyhýbajte sa stresu! Ten nie je vždy nepriateľom, no pokiaľ je na dennom poriadku spôsobuje problémy. Treba sa zamyslieť, čo je naozaj dôležité. Veď ak nejde o život, nejde o nič.

 

V prípade chronického stresu, ktorí sa vyskytuje u čoraz viac ľudí, je potrebné proti nemu bojovať. Sú rôzne spôsoby, ako dopriať telu odpočinok a je len na vás, ktorí si vyberiete. Môže to byť šport, prechádzka v prírode, čítanie kníh, či posedenie s priateľmi. Alebo skúste niečo nové. Napríklad jógu alebo meditácie, či meditačnú hudbu.

Psychika jednoducho vytvára naše zdravie. Preto je dôležité dopriať si odpočinok, vypnúť mobil a na chvíľu si dať pauzu od povinností a robiť niečo, čo vás napĺňa.

 

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

You Might Also Like