Raz hore, raz dole. 5 overených rád od lekárov, ako si ustáliť krvný tlak aj bez liekov

Illustration of cardiogram of fighting heart of man

Veľa z nás by si prialo znížiť či zvýšiť krvný tlak, ktorý nás vie často potrápiť. Je to naozaj ťažké, ak sa naskytne situácia, kedy po ruke nemáte lieky, ktoré by vám pomohli alebo naopak užívanie liekov nepodporujete, ale neviete ako na to bez nich. Lekári vedia účinné triky aj bez liekov.

Ideálne čísla by sa mali pohybovať v hodnotách 120/180. Ak však čísla prekročia hodnoty 130-139/85-89, lekári hovoria o zvýšenom tlaku. Každé vyššie číslo je označované za hypertenziu. Nikto z nás ju zažívať nechce a komu sa to stáva hoci len zriedka, musí niečo zmeniť a to urgentne.

Vysoký tlak má veľmi výrazný vplyv na obličky, srdce a môže viezť dokonca k  ich zlyhaniu. Ak chcete takýmto ťažkostiam predísť, mali by ste následovať nižšie uvedené kroky.

 

1. Každý deň si doprajte minimálne 30 minút chôdze. Môže to byť aj iná forma pohybu, no mala by sa praktizovať päťkrát týždenne. Kľudne to môže byť aj bicyklovanie smerom na nákup alebo venčenie psa pred domom.

2. Nesoľte vaše jedlá. Pokrmy obsahujú množstvo soli aj bez toho, aby ste ich vy museli soliť. Skúste si odviknúť. Ak sa vám nedarí prestať, tak teda soľte, ale nepresáľajte.

3. Nie je nič viac ako kľudný a pokojný spánok. Ideálny by mal trvať 6-8 hodín. Ak máte náhodou problém so spánkom, mali by ste to čím skôr riešiť napríklad aj s vašim lekárom.

4. Sledujte meter okolo vášho pásu. Ak má človek nadváhu, zhodenie pár kíl nikdy neuškodí. Výrazne to pocíti váš krvný tlak. Dôlžité sú centimetre v páse. U žien by to malo byť 80 cm a u mužov 94 cm.

5. Negatívne návyky musia ísť preč. Fajčenie ale aj alkohol práve podnecujú zvýšenie krvného tlaku.

Tieto rady by vám mali pomôcť k tomu, aby sa váš život a zdravotný stav stal ideálnym. Každý človek by mal mať svoje zdravie na poriadku, pretože napokon nič nie je podstatnejšie. Zdravie si za peniaze nekúpime.

 

Zaraďte do svojho jedálneho lístka

Cesnak
Pri liečbe vysokého tlaku sa používal už v starom Grécku. Pozor by si mali dať len ľudia s citlivým žalúdkom alebo žlčníkom. Pomôže, keď cesnak rozpolíte a vykrojíte z neho zelený stred.
Cibuľa
Znižuje vysoký krvný tlak a obsah tuku v krvi, navyše rozpúšťa krvné zrazeniny. Aj preto je skvelým prostriedkom proti srdcovému infarktu.
Zeler
Pomáha ľudskému telu mnohými spôsobmi. Jedným z nich je i blahodarné pôsobenie na krvný tlak.
Červená repa
Pomáha nielen znížiť hodnoty krvného tlaku, ale pôsobí tiež ako prevencia rakovinových ochorení. Repa samotná alebo jej šťava zmiešaná s medom vám pomôže tiež na prekyslený žalúdok a pálenie záhy.
Uhorka
Nie je v nej toľko vitamínov ako v inej zelenine, zato ale veľa minerálnych látok. Tiež uhorková šťava pri pravidelnom používaní znižuje hypertenziu.
Grapefruity
Znižujú tlak vďaka vysokému obsahu draslíka. Navyše vydržia výrazne dlhšie skladovanie než iné citrusové plody.
Jablká
Málo docenené ovocie, ktoré je u nás dostupné po celý rok. Obsahuje vitamíny, ale tiež dôležitú jablčnú vlákninu. Berte si jablko na olovrant – už len tým prospejete svojmu zdraviu.
Banány
Jeden banán pokryje vašu dennú dávku draslíka, ktorú potrebujete pre správne funkcie srdca a udržanie normálneho tlaku. Aj to je ideálny a rýchly olovrant.
Obilné vločky
Obsahujú veľa vlákniny. Čistia črevá, prispievajú k rýchlemu spaľovaniu potravín a znižujú hmotnosť i tlak.
Pohánka
V pohánke je látka zvaná „rutín“, ktorá sa radí medzi bioflavonoidy. Zvyšuje pružnosť ciev, preto sa odporúča pri vysokom tlaku i pri ateroskleróze. Navyše má protirakovinové účinky. Pohánku môžete konzumovať ako prílohu alebo s mliekom ako kašu.
Včelí med
Ide o zdravšie sladidlo než cukor. Navyše obsahuje mnoho minerálnych látok a enzýmov – napríklad acetylcholín, ktorý pôsobí priaznivo pri hypertenzii.
Ryby
Najmä tie sladkovodné obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré pôsobia priaznivo na srdce a cievy a riedia krv. Pokiaľ ste ako malí jedli rybí tuk, vlastne nejde o nič moc iného. Vhodné sú napríklad lososovité ryby, pstruh, halibut, sleď, pleskáč či platesa.
Jogurt
Kvalitný jogurt, rovnako ako kyslá kapusta alebo kefír, obsahuje probiotické kultúry. Tie pôsobia blahodarne na žalúdok – a bola preukázaná i spojitosť s lepším krvným tlakom.
Kakao a čokoláda
Taktiež čokoláda pomáha na vysoký tlak. Kúpte si ale takú, ktorá má vysoký obsah kakaových bôbov. Voľte radšej horkú než mliečnu.
Orechy
Tiež v nich je draslík a horčík, teda látky, ktoré regulujú vysoký tlak. Nepreháňajte to však s množstvom, sú zároveň pomerne tučné.
Strukoviny
Aspoň raz týždenne by sa mali objaviť v každom jedálnom lístku. Obsahujú minerálne látky, vlákninu, bielkoviny a takmer žiadny tuk. Preto jedzte sóju, hrach, šošovicu, fazuľu i cícer. Naklíčené strukoviny sú ešte bohatšie na enzýmy.

 

Prečítali ste si článok až do konca? Zaujal Vás? Potom môžte prácu redaktora odmeniť tým, že dáte článku na Facebooku lajk alebo ho budete zdieľať ďakujeme.

Upozornenie: Tento článok má len informačný charakter a jedná sa o preklad zo zahraničných webov. Nenahrádza lekársku liečbu, vyšetrenie lekárom ani konzultáciu iným odborným zdravotníckym pracovníkom. Príspevky môžu obsahovať informácie, ktoré sa nezhodujú s názormi redakcie.
Prehlasujeme, že autori ani prevádzkovateľ webu nepreberajú zodpovednosť za prípadné ujmy spôsobené využívaním liečebných metód v tomto článku.
Hoci sú recepty, rady alebo liečebné metódy v tomto článku písané s najlepším svedomím autora textu, ich použitie je na vlastné nebezpečenstvo a malo by prebiehať výhradne po konzultácii s vaším lekárom.

 

PRIDAJTE SA K NÁM!

You Might Also Like