Prírodný liek na vysoký tlak, zanesené cievy a obezitu: Keď zistíte, čo dokáže, budete ho pridávať do každého jedla!

Sezamové semienka sa môžu zdať malé, ale majú veľa zdraviu prospešných účinkov. Už v stredoveku boli uznávané a to z dobrých dôvodov. Prospešné vlastnosti sezamu sú známe už viac ako tri a pol tisíca rokov. Vo východných krajinách sa to nazýva “sim-sim”  teda “mastná rastlina”. 

 

Sezamové semeno ako užitočné korenie sa pridáva do rôznych jedál a pečiva, získava sa z neho cenný olej a vyrába sa tahiniová pasta . Okrem varenia sa používa aj v kozmetike a medicíne. Povieme o jeho vlastnostiach, ktoré neprestávajú prekvapovať.

Zloženie sezamu a jeho prínos pre telo

Sezamové semená obsahujú 60% tukov (estery glycerolu, nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny, triglyceridy). Asi 25% proteínov sú aminokyseliny. Najmenej je sezame sacharidov. Sézam obsahuje množstvo cenných vitamínov a minerálov, vlákniny, organické kyseliny, ako aj lecitín, fytín a beta-sitosterol.

100 g semien obsahuje takmer dennú dávku vápnika pre telo dospelého človeka. Možno vás to prekvapí, no toľko vápnika nenájdete ani v mliečnych produktoch. V kombinácii s fosforom a zinkom je tento liek najlepší liek na prevenciu osteoporózy a ochorení kĺbov.

Predchádzajú cukrovke – jedna štúdia prišla na to, že vďaka svojmu zloženiu má olejový výťažok zo sezamových semien pozitívny vplyv na znižovanie rizika cukrovky.

Znižujú cholesterol – pre obsah fytosterolov sú sezamové semienka nápomocné aj pri znižovaní hladiny cholesterolu. Bohaté na ne sú hlavne čierne sezamové semianka.

Beta-sitosterol normalizuje metabolizmus a podporuje úbytok hmotnosti . Vitamín PP má priaznivý účinok na tráviaci systém. Mierny laxatívny účinok lieku pomáha telu zbaviť sa toxínov a škodlivín.

Fytosterol pomáha normalizovať krvný tlak, rozdeľuje tukové nánosy na stenách žíl a kapilár.

Látky riboflavín a tiamín zlepšujú funkciu nervového systému.

Sezamové semeno je zvlášť užitočné pre zdravie žien : normalizuje hormóny, znižuje riziko mastopatie a urýchľuje prietok krvi do panvových orgánov. Okrem toho produkt zvyšuje libido.

Omladenie a tonikum zo sezamu

Budete potrebovať:

  • 1 polievková lyžica sezamových semienok
  • 1 lyžička zázvorový prášok
  • 1 lyžička práškový cukor

Zmiešajte všetky zložky a dajte si 1 lyžičku zmesi denne. Môžete ho tiež pridať do dezertov, a aj do iných jedál.

 

 

Komu sa neodporúča konzumovať sezamové semienko často

  • Pacientom s alergiou.
  • Hypotonickým ľuďom, pretože sezam je spôsobuje zníženie krvného tlaku.
  • Deti do 5 rokov, pretože ich telo nedokáže úplne tráviť a rozkladať tuky.
  • Tehotné ženy v treťom trimestri: Vysoká koncentrácia vápnika a iných látok môže spôsobiť predčasné pôrody.
  • Ľudia s poruchami zrážanlivosti krvi a kŕčovými žilami.
  • Urolitiázu.

Ak sa vás tieto kontraindikácie netýkajú, zahrňte sezam do vašej stravy. Môžete použiť sezam na prípravu zeleninových a mäsových jedál, šalátov , sladkého a slaného pečiva , dezertov, koktailov a smoothies.

Ak sú semená nakúpené surové, môžete ich ľahko opražiť na suchej panvici. Tento proces by nemal trvať dlhšie ako niekoľko minút a nezabudnite dobre premiešať semienka. Ak chcete zachovať cenné vlastnosti semienok, skúste ich pridať vždy až ku koncu varenia.

 

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

 

You Might Also Like