Prečo sa cítite unavení, aj keď ste spali veľmi dlho? Toto môže byť hlavná príčina.

Spread the love

Určite sa vám neraz stalo, že ste mali neodkladnú prácu, ktorú ste museli mať na druhý deň dokončenú a tak ste boli hore celú noc. Alebo vám myšlienky nedali spať a zaspali ste až nad ránom. Nie je to nič neobvyklé, ale ak sa vám to stáva pravidelne, prináša to so sebou aj nejakú daň.

Zdravie máte len jedno a takýmto ponocovaním si ho môžete ničiť a ničiť si môžete aj psychiku. Ale ako dlho teda máme spať, aby sme boli na druhý deň pripravený správne fungovať? U každého môže prebdená noc zapôsobiť inak. Niekomu môže narobiť škody čo i len jedna noc bez spánku. Na druhý deň je takýto človek veľmi ospalý, má sucho v ústach, bolesti hlavy, nevie sa sústrediť.

Ak nespíte dostatočne dlho, môžete počas dňa cítiť silné búšenie srdca a všetci dobre vieme, že to už nie je sranda. A navyše to môže mať aj zlé dôsledky na vaše okolie, pretože budete viac agresívny a nepríjemný. Treba si dopriať dostatočne dlhý spánok pre vaše telo, je to nevyhnutná súčasť života. Ale určite nie je dobré to preháňať. Treba si nájsť správny zlatý stred.

Lekári tiež poukazujú na to, že s nedostatkom spánku máte väčšie riziko mať nejakú srdcovo-cievnu chorobu. Taktiež cukrovkári, keďže nedostatok spánku spôsobuje vyššiu hladinu cukru ako u ľudí, ktorí si spánok doprajú. Spánok sa zahráva aj s tlakom a ak málo spíte, vie vám narobiť poriadne problémy. Profesor z Harvardu a uznávaný lekár Charles Czeisler, ktorý sa zaoberá spánkom, spísal po svojich experimentoch tabuľku, kde je znázornené, ako dlho by mal človek spať na základe svojho veku.

Každý využíva iné množstvo energie. Je jasné, že novorodencovi nebude stačiť toľko spánku ako dospelému človeku. Tabuľka vyzerá nasledovne:

Novorodenci (0 – 3 mesiace): 14 – 17 hodín spánku
Dojčatá (4 – 11 mesiacov): 12 – 15 hodín spánku
Deti (1 – 5 rokov): 11 – 14 hodín spánku
Predškolský vek a žiaci (6 – 13 rokov): 9 – 11 hodín spánku
Adolescenti (14 – 17 rokov): 8 – 10 hodín spánku
Mládež (18 – 25 rokov): 7 až 9 hodín spánku
Dospelí (26 – 64 rokov): 7 – 9 hodín spánku
Starší ľudia (viac ako 65 rokov): 7 – 8 hodín spánku

 

Toto by mal byť ideálny čas spánku podľa vášho veku. Ale určite sa nezľaknite ak sa cítite vyspatí po šiestich hodinách a podľa tabuľky by ste mali spať osem hodín. Každý človek má iné telo a tak je normálne, že sa niekedy dĺžka spánku nezhoduje s tabuľkou. A na záver ešte jedna dôležitá poznámka je, že si treba nájsť režim, ktorý budete dodržiavať. Pre vaše zdravie totiž nie je prospešné ak jeden deň pôjdete spať  o deviatej a druhý deň o druhej ráno.

You Might Also Like