Pociťujete brnenie rúk počas noci? Tieto najčastejšie príčiny by ste nemali nechávať na ľahkú váhu

Necitlivosť je charakterizovaná brnením a bolesťou v končatinách. Tento stav sa vyskytuje najmä v noci, kedy sa človek budí, pretože nepríjemné pocity mu narušujú pokojný spánok…

Takmer polovica opýtaných prežíva znecitlivenie rúk alebo nôh. V snahe zmierniť znecitlivenie sa snažia hýbať postihnutou časťou končatiny. Spočiatku bolesť neustupuje naopak zintenzívni sa, a až po určitej chvíli ustúpi. Je úplne normálne, ak ste sa počas noci prebudili kvôli pocitu strnulej ruky.

Ak sa to však stáva pravidelne, odporúčame sa obrátiť na pomoc lekára, najmä ak Vám ruky tvrdnú naraz, ak sa to vyskytuje počas aj po spánku, ak Vám mravčí iba jedna strana tela, alebo sa spolu s brnením zhoršuje aj zrak.

Tiež považujete za príčinu parestézie nedostatočné zásobenie končatín krvou? Dnes Vám prezradíme čo túto chorobu spôsobuje. Parestézia len veľmi zriedka postihuje celú ruku, skôr len jej časť. Existuje závislosť medzi postihnutou časťou tela a tým čo ju spôsobuje.

Cervikálna osteochondróza

Prvý z príčin je cervikálna (krčná) osteochondróza, spondylóza, aj vysunuté medzistavcové platničky lokalizované v krčnej chrbtici, najmä ak je postihnutý 5 až 7 krčný stavec.

Miesto brnenie je závislé na postihnutom nervovom zakončení

a) bočná strana celej ruky po koniec veľkého palca a ukazováka (5. krčný stavec)

b) zadná strana ramena a predlaktia, vnútorný povrch 2. a 3.prsta (6. krčný stavec)

c) vnútorný povrch celej ruky, od ramena po koniec 4. a 5.prstu (7. krčný stavec)

Diabetes mellitus (cukrovka) a ďalšie metabolické poruchy

Rozdiel oproti ostatným je v smere pôsobenia, najprv brnenie začína v spodnej časti ruky a neskôr sa posúva smerom k ramenu. Obe ruky tvrdnú súčasne. Ak sú zasiahnuté ochorením väčšie orgánové sústavy, dochádza k týmto symptómom.

Syndróm karpálneho tunelu

Tento syndróm je spôsobený kompresiou nervov prebiehajúcich cez úzky kanál tvorený zápästnými kosťami. Príčiny sú rôzne, najčastejšie je preťaženie zápästia napr. prácou na počítači, hrou na hudobný nástroj, písaním a pod. Časti ruky nad zápästím nie sú postihnuté.

Srdcové choroby

Dôraz je kladený na to, ktorá ruka je postihnutá. Ak brní pravá ruka, pravdepodobne ide o krčné ochorenie. Naopak, ak sa nepríjemné pocity vyskytujú v ľavej ruke, je potrebné byť na pozore! Môže to byť totiž výstraha, že ide o vážne srdcové problémy, alebo infarkt. V prípade, že parestézia ľavej ruky vznikla náhle a trvá počas noci viac ako hodinu, okamžite kontaktuje lekára alebo pohotovosť.

Dôležité rady, ak zažívate niektoré z vyššie uvedených situácii

a) buďte opatrní, v akej polohe spíte
b) nenoste pyžamo s úzkymi rukávmi
c) dbajte na výber vankúša a matraca

Prvou vecou, ktorú treba zlepšiť je prietok krvi v končatinách. Odporúča sa pravidelne cvičiť, najmä ráno, a absolvovať dlhé prechádzky. Vhodnou voľbou je tiež masáž.

Rady našich babičiek

a) teplá tekvicová kaša, nanesená na celú ruku až k zápästiu, prikrytá uterákom

b) striedavý kúpeľ, tj striedanie horúcej a studenej vody púšťaním na ruky, následná aplikácia terpentínovej mastí a navlečenie kozmetických rukavíc

c) každé ráno pohár horúcej vody nalačno

d) kúpele z odvaru z brezových púčikov, kôry z duba / osiky (5-6 PL soli + 1pl suroviny na 1 liter vody). Kúpeľ by mal trvať max 30 minút, potom sa odporúča natiahnuť si rukavice alebo teplé vlnené ponožky na celú noc.

e) rojovník zaliať octom v pomere 1: 3, nechať stáť 1-2 týždne v tmavej miestnosti, potom potrieť ruku až do vymiznutia mravčenie.

Ak sa Vám však nepozdávajú domácke spôsoby terapie, môžete vyskúšať aplikovať parafín na ruky a ramená alebo podstúpiť elektroforézu karpálnych tunelov, fonoforézu, darsonvalizaci rúk či magnetoterapiu krčnej chrbtice. V tomto prípade sa odporúča obrátiť sa na pomoc fyzioterapeuta.

Nezabudnite na prevenciu!

Ak sa Vás nepríjemné pocity mravčenia rúk netýkajú, patríte medzi tých šťastnejších. Nezabúdajte však na prevenciu, ktorá zahŕňa posilňovanie svalov držiacich medzistavcovej platničky, vykonávané iba pod lekárskym dozorom.

Rovnako sa vyhýbajte noseniu ťažkých tašiek alebo batohov, dlhodobo prehodené ruky cez operadla počas sedenia, upravte sklon pracovné stoličky tak aby bola pohodlná najmä pre ruky.

Nie je zlé zaradiť do stravy ryby, morské plody, orechy a semienka, ktoré všeobecne podporujú zdravie. Odporúča sa 2-3x počas dňa na krátky čas relaxovať v ľahu. Robte si krátke prestávky v práci na uvoľnenie rúk a natiahnutie chrbta.

A na záver, nepodceňujte príznaky! Nikdy neviete, v čo môžu vyústiť. Preto radšej vyhľadajte lekára, nech nie je neskoro. Prajeme Vám pevné zdravie!

Pokiaľ sa Vám tento článok páči, môžete ho komentovať, diskutovať a budeme radi, ak ho budete zdieľať pre svojich známych. Robíme to s ochotou hlavne pre vás, našich fanúšikov. Nezabudnite nás podporiť kliknutím na LIKE 🙂

You Might Also Like