Neignorujte týchto 8 príznakov nedostatku vitamínu B12. Chýba každému štvrtému

 

Štatistiky ukazujú, že takmer každý štvrtý človek má veľký nedostatok vitamínu B12.

V tomto článku, ktorý sme si pre vás pripravili vám ukážeme príznaky nedostatku tohto dôležitého vitamínu a tiež jeho príčiny, ktoré nemusia súvisieť s jeho nedostatkom v strave.

Okrem toho vám prezradíme, ktoré tipy ľudí sú najviac ohrozené a nakoniec ponúkneme pár rád, ako regulovať hladinu vitamínu B12 v tele.

Čo je to vitamín B12?

Vitamínu B12 sa niekedy hovorí tiež „vitamín energie“ – Ak chcete mať dostatok energie každý deň aj popoludní, potrebujete k tomu tento dôležitý vitamín.

Niektorí ľudia ktorí zaťažujú svoje telo športovou aktivitou si ho dokonca dopĺňajú umelo za účelom zvýšenia výkonu tela.

Občas je považovaný aj za zázračný „liek na rýchle chudnutie“ a používajú ho známe kliniky zamerané priamo na chudnutie, kde ho klientom podávajú injekčne. Je tomu tak preto, že výrazne podporuje náš metabolizmus, ktorý je zodpovedný za rýchle spaľovanie tukov a nepotrebných látok v tele.

Vitamín B12 je tiež zodpovedný za formovanie červených krviniek a bez problémovému prenosu kyslíka v tele.

Funkcia Vitamínu B12 v tele

Tento dôležitý vitamín má veľa iných funkcií v organizme. Tu vám ukážeme tie hlavné.

  • cirkulácia krvi
  • zdravý nervový systém
  • správne trávenie
  • absorpcia železa do krvi
  • metabolizmus tukov a cukrov
  • tvorba a rast nervových buniek
  • zdravý reprodukčný systém u žien

Príznaky mála vitamínu B12 v tele

Neschopnosť udržať viečka otvorené. Taktiež veľká únava pri väčšej telesnej záťaži. Je tomu tak, pretože v krvi chýba dostatok kyslíka, ktoré telo potrebuje pre správne fungovanie. Najskôr sa to prejavuje v jemných očných svaloch.

Pocity mravenčenia, necitlivosti alebo pichanie v nohách. Ide o príznak poškodenia koncových nervov. Dôsledok tohto je nízka hladina vitamínu B12.

Pocity zimnice alebo točenie hlavy. Ide opäť o znak slabého okysličenia krvi.

Žltkastá pokožka v dôsledku degradácie červených krviniek v krvi. Pokožka sa tiež ľahko poškodzuje a lúpe, pretože pri nedostatku vitamínu nie je telo schopné produkovať silné bunky a tkanivá.

Hladký jazyk ako dôsledok straty epitelových buniek, ktoré sú zodpovedné za rozoznávanie chuťou. Často je to spojené aj s divnými chuťami v ústach pri jedení jedla.

Pocit úzkosti a depresie sú tiež znakom nedostatku vitamínu B12, pretože ten je zodpovedný za produkciu „látok šťastia“ akú sú serotonín a dopamín.

Problémy so zrakom v dôsledkom poškodenia očného nervu. Preto, ak začnete vidieť dvojito alebo rozmazane potom môže byť dôsledkom malá hladina tohto vitamínu.


Rizikové skupiny ľudí náchylné na nedostatok vitiminu B12

  • Niektoré potraviny sú plné vitamínu B12, ale niekedy ich konzumácia nemusí stačiť na udržiavanie zdravej úrovne uvedeného vitamínu vo vašej krvi.
  • Tu sú nasledujúce skupiny ľudí, ktorí mali vážne uvažovať o pravidelnom doplňovanie vitamínu B12.
  • Ľudia starší ako 60 rokov, ktorí majú problémy so žalúdočnou kyselinou alebo trávením.
  • Ľudia s autoimunitu chorobami akou sú celiakia či Crohnova choroba.
  • Vegáni a vegetariáni, ktorí nekonzumujú vôbec mäso.
  • Diabetici užívajúcich metformín (tento liek ovplyvňuje absorpciu vitamínu B12)

Potraviny s vysokým obsahom vitamínu B12

Rastliny pre svoj metabolizmus nepotrebujú vitamín B12, preto ho ani neprodukujú.

Vitamín B12 tak môžete získať prevažne z potravín živočíšneho pôvodu alebo potravín, ktoré boli o tento vitamín obohatené.

  • Morské plody – sardinky, losos, tuniak, treska, krevety, ustrice
  • Mäso – hovädzie, bravčové, kuracie, jahňacie, kozie, morčacie
  • Mlieko – čerstvé mlieko, syry, tvaroh, jogurt
  • Vajcia – žĺtky, ktoré obsahujú množstvo ďalších vitamínov a minerálov

Vitamín B12 je vitamín rozpustný vo vode, nachádzajúce sa v potravinách živočíšneho pôvodu. Hoci je bežne k zohnaniu, niektorí ľudia ho môžu mať napriek tomu nedostatok- ako trebárs tí, ktorí majú nejaké ochorenie tráviaceho systému.

 

You Might Also Like