Jed menom BIELÁ PŠENIČNÁ MÚKA – lepidlo pre naše črevá! Ako ju nahradiť?

Chcem už konečne jesť zdravšie, ale ako začať?

 

Svetová aj slovenská populácia priberá. Jednou z významných príčin, prečo sme stále ťažšií, je konzumácia nadmerného množstva bielej pšeničnej múky a výrobkov z nej. Práve biela múka, ktorá sa vyrába z pšenice očistenej od vrchného obalu zrna aj klíčku a je teda bez vlákniny, vitamínov, tukov a minerálov, je jedným z kľúčových faktorov obezity populácie. Navyše výživová hodnota pšenice je takmer nulová, čo ale vie výborne, je takmer zalepiť vaše črevá. Býva príčinou plesní, ktoré sa často v hrubom čreve usadzujú vďaka podpore kyselinotvorneho prostredia črevnej mikroflóry.

V už predminulom storočí si upravená pšenica získala medzi obilninami dominantné postavenie. Boli vyšľachtené také odrody, ktoré majú veľké množstvo lepku a sú v kvalite potrebnej pre pečenie, majú väčšiu trvanlivosť a tiež väčšie výnosy. V minulom storočí bola biela múka a výrobky z nej považované za niečo lepšie. Moja babička, ktorá pochádzala zo statku, proste tmavý chlieb nejedla, pretože bol považovaný za niečo menejcenného, ​​pre chudobných.

Lepok je zmes bielkovín obsiahnutá v niektorých obilninách. Najviac ho je práve v pšenici, nachádza sa aj v raži a jačmeni. Súčasné štatistiky uvádzajú rastúci počet ľudí alergických na pšenicu prípadne na lepok. Paradoxom je, že mnoho ľudí o svojej alergii vôbec nevie, hoci má zdravotné ťažkosti, ktoré nevedia alebo nechcú prikladať ku svojim zabehnutým stravovacím návykom. Pritom obilnín alebo tzv. pseoudoobilovin, ktoré neobsahujú lepok, je celý rad a dnes už nájdeme aj celú škálu potravín vyrobených práve z bezlepkových obilnín.

Medzi bezlepkové obilniny patrí ryža, kukurica a tzv. pseudoobilninz quinoa, amarant, alebo nám viac známe proso (pšeno), kde sa lepok nevyskytuje. Quinoa môže byť skvelou alternatívou príloh, používa sa v kuchyni obdobne ako ryža. Dokonca sa odporúča quinou s ryžou kombinovať. Vyskúšať môžete quinou ako rizoto so zeleninou alebo aj prílohu k mäsu, je výborná aj na zahustenie vývarov. Pozor, quinoa sa varí podobne ako ryža okolo 20 min., Ako však nutné ju pred samotným varením preliať horúcou vodou a na varenie dať vodu zľahka osolenú novú.

Za zmienku ešte stoja pôvodné druhy pšenice tzv. špalda, čo je starobylý druh rozpadávajúcej pšenice, ktorý má sladkú až orieškovú chuť a je veľmi výživná. Tá tiež obsahuje lepok, ale podstatne menej, než je tomu u klasickej pšenice. Živili sa ňou už civilizácie Egypta, Germáni či Kelti a dnes je skvelou alternatívou pšeničnej múky a je vhodná na pečenie.

Ak sa pozrieme na skladbu tradičného jedálnička slovenskej rodiny, potom raňajky, desiaty a často i večere sú zastúpené krajcom chleba, pečivom či domácim koláčom, poväčšinou všetko z pšeničnej prípadne pšenično-ražnej múky. Medzi obľúbené prílohy rozhodne patria cestoviny všetkých tvarov a možno aj farieb, ale prevažne z pšenice.

Ak pečiete domáce koláče a buchty, pokúste trochu experimentovať a do vašich obľúbených receptovzačnite nahrádzať časť pomeru múky pšeničnej ďalšími variantmi. Na pečenie sladkých koláčov sa minajlepšie osvedčila kombinácia špaldovej múky, kukuričnej múky a pšeničnej celozrnnej múky.Klasickú bielu pšeničnú vôbec nepoužívam. Dobre sa v kombinácii so špaldou pracuje aj s jačmennoumúkou a na obľúbené palacinky používam rada časť múky z pohánky alebo ryžovú múku. Tá je ajskvelým zahusťovadlom omáčok či hustejších polievok. Skvelé perníkové cesto pripravíte z ražnejmúky a na linecké sa dá výborne použiť hladká múka špaldová a je možná aj v kombinácii skukuričnou. Počítajte s tým, že cesto vyžaduje viac trpezlivosti pri príprave i samotnom vykrajovanie,ale výsledok stojí za to.
Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

You Might Also Like