Čo sa nám snaží naše telo naznačiť ak máme stále chuť na sladké, slané, kyslé alebo horké?

Určite sa vám už niekedy stalo, že ste raz dostali chuť na niečo sladké, inokedy na slané, alebo dokonca kyslé jedlo.

Nie je to iba náhoda. Telo nám takýmto nenápadným spôsobom naznačuje, že mu niečo chýba.

Tieto chute si často krát zaháňame potravinami, ktoré nie sú práve najzdravšie a môžu prehĺbiť naše problémy.

Pre porazenie túžby po jedle musíme pochopiť, ktorá nutričná látka nášmu telu chýba a súčasne vedieť, ako tento nedostatok uspokojiť pomocou zdravého, biologicky dostupného zdroja.

Máte chuť na sladké?

Za chuťou na sladké stojí vo väčšine prípadov najmä psychika, alebo únava. Psychika je závislá od hormónu serotonínu, ktorý je zodpovedný za regulovanie nálady, apetítu, telesnej teploty a spánku.

Konzumácia sladkých jedál dokáže naraz prudko zdvihnúť hladinu serotonínu, čo je práve dôvod, že po konzumácii sladkých jedál sa cítite tak dobre. Avšak ako prudko sa zdvihne hladina tohto hormónu, tak prudko naopak poklesne, a vy sa cítite horšie a máte opäť chuť na sladké, čím sa dostávate do začarovaného kruhu.

Jedením sladkých jedál zvyšujete hladinu krvného cukru. Keď budete namiesto jednoduchých nezdravých cukrov konzumovať zložené cukry – polysacharidy, vaša hladina krvného cukru a zároveň hladina serotonínu sa bude pomaly zvyšovať a pomaly aj klesať, čím ju udržíte na stabilnej úrovni, a tým pádom predídete opätovnej chuti na sladké.

Tip: Dodávajte telu dostatočné množstvo zložených cukrov, ktoré nájdete napr. v ryži, zelenine, strukovinách alebo v celozrnných obilninách.

Máte chuť na slané?

Príčinou chuti na slané jedlá býva  najmä dehydratácia a deficit minerálov.

Štúdie preukázali, že ženy, ktoré mali v jedálnom lístku málo vápnika, pociťovali oveľa väčšiu chuť na slané ako ženy, ktoré mali prísun vápnika dostatočný. Sodík, ktorý soľ obsahuje, dočasne zvyšuje obsah vápnika v krvi. Touto rýchlou dávkou oklame mozog, že problém s nedostatkom vápnika je vyriešený. Nemusí nám však chýbať len vápnik, ale aj draslík alebo železo.

Ak vás prepadne chuť na slané slané, doprajte si dostatok tekutín, najlepšie vody. Vyhýbajte sa kuchynskej soli a slaným spracovaným potravinám. Nízku hladinu minerálov doplnia najmä sušené sardely, potom pukance, zeler, mrkva, uhorka, a veľa zeleniny.

Tip: Upravte si hladinu draslíka a horčíka v krvi. Brokolica, špenát alebo hrsť nesolených arašidov vám pomôžu. Súčasne znížte prísun soli a nahraďte obyčajnú soľ morskou.

Máte chuť na kyslé?

Chuť na kyslé znamená, že vaša pečeň, žlčník a trávenie sú oslabené a potrebujú výživu, najmä v podobe probiotík, aby sa regenerovali. Kyslá chuť vyživuje a zmäkčuje našu pečeň a v primeranom množstve očisťuje organizmus, zlepšuje chuť do jedla.

Pečeň potrebuje kvalitnú kyslú chuť, to znamená fermentovanú. 

Ľudia, ktorí majú chuť na kyslé jedlá, bežne siahajú práve po liehovom octe. Liehový ocot je alkohol a alkohol zaťažuje pečeň, ktorá tvrdne a môže sa končiť cirhózou. Umelé sladidlá, ktoré sa pridávajú, aby chuť bola sladkokyslá, obyčajný cukor, ktorý sa pridáva napr. do sterilizovanej kapusty, aby bola sladkokyslá, či liehový ocot, ktorý sa pridáva do pokrmov, aby boli kyslé, sú nekvalitné látky, teda, pre nás nevhodné.

Tip: Keď budete mať chuť na kyslé, siahnite po acidofilnom mlieku.  Kvalitné acidofilné mlieko obsahuje dostatočné množstvo probiotík, baktérií mliečneho kvasenia, ktoré majú nezastupiteľné miesto z hľadiska dobrej funkcie trávenia.

Máte chuť na horké?

Ak nás prepadne chuť na horké, môže nám telo signalizovať potrebu očistiť sa – detoxikovať. Horká chuť pôsobí priaznivo na trávenie, reguluje činnosť čriev, prečisťuje organizmus a podporuje celkovú látkovú premenu.

Tip: Ak vás najbližšie prepadne chuť na horké doprajte si grep. Horká látka v grepe naringin, telo prečisťuje a dokonca urýchli spaľovanie tukov a látkovú premenu cukrov.

Ak máte chuť aj na tieto potraviny, môže vám chýbať toto….

V nasledujúcej tabuľke nájdete ku každej žiadostivosti na určitú potravinu uvedenú chýbajúcu látku, a tiež spôsob, akým tento nedostatok najlepšie odstrániť aby vás už tieto chute neprepadali.

Máte chuť na: Chýba vám: Potraviny, ktoré uspokoja vašu potrebu:
čokoláda horčík surové orechy a semená, strukoviny, ovocie
sladkosti chróm brokolica, hrozno, syr, vysušená fazuľa
uhlík čerstvé ovocie
fosfor ryby, vajcia, mlieko a mliečne výrobky, orechy, strukoviny
síra brusnice, chren, kapustoviná zelenina, púčková (zimná) kapusta
tryptofán syr, jahňacie mäso, hrozienka, sladké zemiaky, špenát
chlieb, pečivo dusík jedlá s vysokým obsahom bielkovín
tučné a mastné jedlá vápnik horčičné alebo kvakové listy, brokolica, zimná kapusta, strukoviny, syr, sézam
káva, čaj fosfor hovädzie mäso, pečeň, hydina, ryby, vajíčka, mlieko, orechy, strukoviny
síra vaječné žĺtka, červené papričky, bielkoviny so svaloviny, cesnak, cibuľa, kapustovitá zelenina
soľ morská soľ, jablčný ocot
železo mäso, ryby, hydina, morské riasy, šalát, čierne (tmavočervené) čerešne
alkohol, rekreačné drogy bielkoviny mäso, hydina, morské plody, orechy
avenín posekané ovsené vločky
vápnik horčičné alebo kvakové listy, brokolica, zimná kapusta, strukoviny, syr, sézam
glutamín doplnkový glutamín v prášku, surový kapustový džús
draslík na slnku sušené čierne olivy, vývar zo zemiakových šupiek, morské riasy, horké šalátové listy
spálené jedlá uhlík čersvé ovocie
malinovky a bublinkové nápoje vápnik horčičné alebo kvakové listy, brokolica, zimná kapusta, strukoviny, syr, sézam
slané jedlá chlór surové kozie mlieko. ryby, nerafinovaná morská soľ
kyslé jedlá horčík surové orechy a semená, strukoviny, ovocie
prejedanie sa kremík orechy, semená, vyhýbanie sa rafinovaným škrobom
tryptofán syr, jahňacie mäso, hrozienka, sladké zemiaky, špenát
tyrozín doplnkový vitamín C alebo pomaranč, zelené a červené ovocie a zelenina

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like