Ako kontrolovať kyselinu močovú, aby vám nezničila kĺby, obličky a srdce

Vysoká hladina kyseliny močovej v krvi, odborne nazývaná hyperurikémia, môže vzniknúť v dôsledku jej zvýšenej produkcie v tele alebo v dôsledku jej zhoršeného vylučovania obličkami.

Tento stav má potenciál vyústiť do ďalších zdravotných problémov, ako sú dnavá artritída (ukladanie kryštálov kyseliny močovej v kĺboch, zvyčajne na palci na nohe), obličkové kamene či dokonca zlyhanie obličiek.

Nedávne štúdie tiež spojili vysokú hladinu kyseliny močovej s hypertenziou a kardiovaskulárnymi chorobami.

Normálne hladiny kyseliny močovej sú:

  • Muži: 3,4 – 7,0 mg / dl
  • Ženy: 2,4 – 6,0 mg / dl

Tieto hodnoty sa môžu v rôznych laboratóriách líšiť.

Medzi hlavné faktory, ktoré prispievajú k zvýšeniu hladiny kyseliny močovej v krvi, patria:

  • príjem potravín s vysokým obsahom purínov (tieto látky sa rozkladajú na kyselinu močovú),
  • nadmerná konzumácia alkoholu,
  • zlyhávanie obličiek,
  • obezita,
  • nedostatočná činnosť štítnej žľazy,
  • genetika,
  • cukrovka,
  • acidóza
  • a iné ochorenia.

K tomuto stavu prispievajú aj niektoré druhy rakoviny, chemoterapeutické a iné lieky, ako sú diuretiká (lieky na odvodnenie). Cvičenie, hladovka a radikálna diéta môžu tiež dočasne zvýšiť hladinu kyseliny močovej v krvi.

Existuje niekoľko tipov a prírodných prostriedkov, ktoré vám pomôžu kontrolovať jej hladinu v krvi.

Okrem toho je však nevyhnutná správna diagnostika a následná liečba pod dohľadom špecializovaných zdravotných odborníkov.

10 spôsobov, ako môžete prirodzene kontrolovať hladinu kyseliny močovej v krvi

1. Jablčný ocot

Jablčný ocot je prírodný čistiaci prostriedok, vďaka čomu vám dokáže pomôcť odstrániť z tela rôzny odpadový materiál, vrátane kyseliny močovej.

Obsahuje kyselinu jablčnú, ktorá pomáha rozkladať a eliminovať obsah kyseliny močovej. Jablčný ocot tiež obnovuje acidobázickú rovnováhu v tele a má protizápalové aj antioxidačné účinky.Pridajte 1 čajovú lyžičku surového, organického, nepasterizovaného jablčného octu do pohára s vodou. Tento nápoj pite dvakrát alebo trikrát denne.

Postupne môžete zvýšiť množstvo jablčného octu až na 1 polievkovú lyžicu na 1 pohár vody a pokračovať v liečbe, kým sa nezníži vaša hladina kyseliny močovej v krvi.

Poznámka: Neužívajte príliš veľa jablčného octu, pretože zároveň znižuje hladinu draslíka v tele. Rovnako môže nepriaznivo ovplyvniť účinky diuretických liekov.

2. Citrónová šťava

Hoci sa vám môže zdať, že citrónová šťava vám spôsobí prekyslenie organizmu, opak je pravdou. Vytvára zásadité prostredie a pomáha neutralizovať kyselinu močovú.

Navyše jej obsah vitamínu C tiež ovplyvňuje zníženie hladiny kyseliny močovej.

Vytlačte šťavu z jedného citróna do pohára s teplou vodou. Pite ju ráno na lačno. Pokračujte v tom aspoň niekoľko týždňov.

Rovnako vyskúšajte užívať výživové doplnky s obsahom vitamínu C. O správnosti dávkovania sa poraďte so svojím lekárom.

3. Čerešne

Čerešne a tmavé bobuľovité ovocie obsahujú zlúčeniny, ktoré stimulujú telesné procesy znižujúce hladinu kyseliny močovej v krvi.

Naviac je modré a fialové ovocie bohaté na flavonoidy zvané antokyány, ktoré pomáhajú znižovať množstvo kyseliny močovej a znižujú zápaly a nepružnosť kĺbov.

Konzumujte jednu šálku čerešní denne niekoľko týždňov. Rovnako môžete piť jeden alebo dva šálky čerešňovej šťavy asi štyri týždne.

Do svojej stravy pridajte aj čučoriedky, jahody, paradajky, papriky a ďalšie ovocie a zeleninu bohatú na vitamín C.

4. Jedlá sóda

Sóda bikarbóna , známa pod chemickým názvom hydrogénuhličitan sodný, je veľmi prospešná pri znížení hladiny kyseliny močovej a bolestí kĺbov pri dne.

Pomáha udržovať prirodzenú alkalickú rovnováhu v tele, zvyšuje rozpustnosť kyseliny močovej a uľahčuje jej vyplavovanie z obličiek.

Rozmiešajte polovičku čajové lyžičky sódy bikarbóny v pohári teplej vody. Pite štyri poháre denne po dobu dvoch týždňov. Môžete ju piť každé dve až štyri hodiny.

Poznámka: Sódu bikarbónu neužívajte pravidelne. Vyhnite sa jej, ak máte vysoký krvný tlak. Ľudia starší ako 60 rokov by nemali piť viac ako tri poháre tohto roztoku denne.

5. Olivový olej

Mnohé rastlinné oleje sa po zahriatí alebo spracovaní menia na zatuchnuté žlté tuky. Tie ničia životne dôležitý vitamín E v tele, ktorý je nevyhnutný pre kontrolovanie hladiny kyseliny močovej v krvi.

Zvoľte si radšej zdravšiu alternatívu – olivový olej lisovaný za studena a vyhnite sa vysokým teplotám vystavených rastlinným olejom, prepálenému maslu alebo masti na varenie či pečenie.

Olivový olej obsahuje mononenasýtené tuky, ktoré sa pri zahriatí nemenia. Naviac má vysoký obsah vitamínu E a antioxidantov. Disponuje tiež pomerne silnými protizápalovými účinkami.

6. Voda

Pitie veľkého množstva vody pomáha optimalizovať filtrovanie kyseliny močovej.

Riedi kyselinu močovú a stimuluje funkciu obličiek, aby z tela lepšie odstránili nadbytočné množstvo tekutín.Navyše, ak budete piť vodu v primeranom množstve a pravidelne, môžete znížiť riziko opakovaných záchvatov pri dne.

V internetovej štúdii, ktorá bola v roku 2009 prezentovaná na výročnom stretnutí Americkej akadémie reumatológie, výskumníci zistili, že účastníci, ktorí pili 5 až 8 pohárov vody denne mali o 40% nižšie riziko vzniku dni v porovnaní s tými, ktorí vypili iba jednu pohár vody denne.

Z tohto dôvodu odporúčame piť 8 až 10 pohárov vody denne. Zahrňte do svojej stravy i viac čerstvého ovocia a zeleniny s vyšším obsahom vody.

7. Potraviny s nízkym obsahom purínov

Puríny patrí medzi zlúčeniny obsahujúce dusík, ktoré sa rozkladajú na kyselinu močovú, čím sa jej obsah v tele zvyšuje. Vyskytujú na najčastejšie v živočíšnych bielkovinách.

Vylúčte preto zo stravy predovšetkým mäso, vnútornosti, ryby a hydinu.

Vysoký obsah purínov majú tiež strukoviny, kvások, huby, špargľa a fazuľa. Pivo je podobne bohaté na prítomnosť purínov.

8. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny a polysacharidov

Potraviny s vysokým obsahom vlákniny pomáhajú znižovať hladinu kyseliny močovej tým, že ju absorbujú.

Konzumujte preto potraviny s vysokým obsahom polysacharidov. Okrem vlákniny majú výhodu aj v tom, že obsahujú len malé množstvo purínov.

Celé zrná, jablká, hrušky, pomaranče a jahody sú príklady potravín s vysokým obsahom vlákniny, ktoré môžete začleniť do svojej stravy.

Medzi potraviny s obsahom polysacharidov patrí ryža, celozrnné cestoviny, tapioka (tiež nazývaná sabudana), quinoa, zemiaky, ovos a banány.

Odporúčame piť čaj zo zelenej papáje, aby ste predišli nahromadeniu kyseliny močovej a liečili problémy s jej vysokým obsahom a dnou.

Enzým papaín v zelenej papáje pomáha telu udržiavať zásaditý stav a pôsobí protizápalovo.

9. Mliečne výrobky

Nízkotučné mlieko a mliečne výrobky sa spájajú s nižšou koncentráciou urátov v plazme a so znížením rizika dny.

Odstredené mlieko obsahuje kyselinu orotovú, ktorá znižuje vstrebávanie kyseliny močovej a podporuje jej vylučovanie obličkami.

Pite jeden až 3 šálky odstredeného mlieka denne. Do svojej stravy môžete tiež zahrnúť nízkotučné jogurty a iné mliečne výrobky.

S mliekom to však nepreháňajte, pretože má svoje vlastné nevýhody. Spája sa napríklad so zvýšeným rizikom vzniku hormonálnych problémov, alergií a vzniku cýst.

Aj tofu (fermentovaná sója) dokáže zmeniť koncentráciu bielkovín v plazme a zvýšiť vylučovanie kyseliny močovej. U sójového mlieka bolo však zistené, že zvyšuje obsah kyseliny močovej v krvi.

Nefermentovanej sóji sa preto vyhýbajte.

10. Šťava z listovej zeleniny

Listová zelenina pomáha obnoviť zásaditosť krvi. Okrem toho je bohatá na vitamín C, chlorofyl a fytochemikálie, ktoré podporujú detoxikáciu .

Je tiež dobrým zdrojom bielkovín a aminokyselín, vďaka čomu predstavuje skvelú alternatívu živočíšnych bielkovín.

Pite denne dve polievkové lyžice šťavy z listovej zeleniny, zmiešanú s citrónovou šťavou, kým sa vám hladina kyseliny močovej nezníži.

Pár ďalších tipov na záver

Okrem vyššie uvedených tipov, oplatí sa dodržiavať nasledujúce odporúčania:

  • Obmedzte konzumáciu alkoholu, pretože bráni znižovanie kyseliny močovej.
  • Vyhnite sa kukuričnému sirupu s vysokým obsahom fruktózy alebo glukózo- fruktózovému sirupu, pretože zvyšujú hladinu kyseliny močovej.
  • Začnite pravidelne cvičiť a udržte si zdravú váhu. Predpokladá sa, že tuk má tendenciu zvyšovať tvorbu kyseliny močovej.
  • Jedzte vyváženú stravu s vysokým obsahom komplexných sacharidov a nízkym obsahom bielkovín. Vyhnite sa rafinovaným cukrom, ako sú biely chlieb, koláče a cukríky.

Tiež sa odporúča obmedziť potraviny s vysokým obsahom tukov, pretože znižujú schopnosť tela eliminovať kyselinu močovú.

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like