5 najlepších potravín na IMUNITU, ktoré vás ochránia pred vírusmi a baktériami.

Spread the love

Toto je 5 najlepších potravín, ktoré vás ochránia pred vírusmi a baktériami.

 

1. Zázvor

Pestoval sa už v starovekej Indii a v Číne, u nás si z neho najčastejšie pripravujeme čaj, no imunitu posilní aj takto strúhaný. Chuťovo je veľmi ostrý. Ideálne preto je ak si z neho urobíte čaj alebo limonádu s trochou medu a citrónu.

Takýto čaj využívajú aj športovci proti svalovej horúčke. “On má aktivitu porovnateľnú s liekmi proti zápalom a bolesti. Preto znižuje aj bolesť a zápal v kĺboch postihnutých klokartrózou, reumatídnou artritídiou,” hovorí odborník na výživu Igor Bukovský.

2. Cesnak

Poznáme ho niekoľko tisíc rokov, ale stále sa mu vyhýbame. Pritom jeho moc sa skrýva len v jednom strúčiku denne. “Má antibiotické, protizápalové, protivírusové,  imunostimulačné účinky. Na to aby bol cesnak účinný, tak ho treba prelisovaný alebo pokrájaný nechať 10-12 minút odstáť,” tvrdí Bukovský.

2. Cibuľa

Cibuľa sa už po stáročia používa na zníženie zápalu a liečenie infekcií. Cenená je pre vysokú hladinu vitamínu C, množstvo živín a fytoestrogénov. Cibuľa obsahuje fruktány, skupinu komplexných uhľohydrátov, ktoré pôsobia ako prebiotiká. Fruktány prechádzajú cez tenké črevo bez toho, aby boli strávené a pokračujú do hrubého čreva, kde sú potravou pre prospešné baktérie v hrubom čreve, ako sú bifidobaktérie a laktobacily. Pretože podporujú rast probiotík, fruktány sa označujú ako prebiotiká. Konzumácia prirodzene fermentovaných potravín pomáha znižovať pH v hrubom čreve, čo podporuje absorpciu minerálov, z ktorých mnohé prispievajú k zdravému fungovaniu imunitného systému. Zdravé baktérie v hrubom čreve tiež zabraňujú aktivácii karcinogénov. V cibuli sa taktiež nachádza aj selén, ktorý pomáha znižovať zápal a stimuluje imunitnú funkciu. Štúdia zverejnená v časopise „Antioxidanty a Redoxová signalizácia“ z apríla 2012 zistila, že selén môže zohrávať dôležitú úlohu pri zvládaní vírusových, zápalových a alergických prejavov ochorenia. Imunitné bunky, ktoré majú nedostatok selénu, podliehajú väčšej oxidácii a spôsobujú neefektívny boj imunitného systému s patogénmi.

4. Chren

Či už bojuješ s chrípkou, nachladnutím alebo infekciou močových ciest, chren je korenie, ktoré ti pomôže udržať si zdravie. Takmer každá časť tejto rastliny má určitú liečivú moc – listy, kvety aj koreň. Chren obsahuje glukozinoláty – liečivé látky, ktoré majú na svedomí typickú pálivú chuť podobne ako wasabi alebo horčica. Hoci brokolica, ružičkový kel a iná listová zelenina taktiež obsahuje glukozinoláty, chren ich má 10-krát viac. Obsahuje tiež vitamín C, draslík, folát, vápnik a malé množstvo vitamínov typu B-komplex. Pre svoje antibiotické účinky glukozinolátov sa často využíva pri infekcii hrdla a horných dýchacích ciest. Chren by sa mal vždy používať čerstvý, pretože rýchlo stráca svoju účinnosť a liečivé účinky, po varení alebo po nastrúhaní. Avšak jeho zmiešaním s jablčným octom a skladovaním vo vzduchotesnej nádobe si zachová dlhú sviežosť.

5. Kyslá kapusta

Kyslá kapusta je superpotravina pre náš tráviaci systém. V skutočnosti je kyslá kapusta tajomstvom zdravia a dlhovekosti kultúr a civilizácií, ktorých strava nie je až taká výživovo pestrá. Nastrúhaná kapusta v procese fermentácie produkuje baktérie, ktoré uvoľňujú vitamíny, minerály a fytonutrienty potrebné pre zdravie našich čriev. Črevo v podstate tvorí 80 percent nášho imunitného systému. V našom zažívacom trakte prebýva desaťkrát viac baktérií ako je buniek v celom tele. Ak chceš pre svoju imunitu to najlepšie, konzumuj kvalitnú kyslú kapustu  Komerčne vyrobená kyslá kapusta sa pasterizuje, takže stráca veľkú časť prirodzených kultúr a enzýmov, ktoré naše črevo potrebuje.

You Might Also Like