2 dôvody, prečo sme dnes tučnejší ako pred 30 rokmi: Nie je to stravou ani cvičením…

Pred 30 rokmi to boli staré dobré časy, keď došlo na jedenie, cvičenie a chudnutie. Prečo?

Inými slovami, dospelý človek okolo tridsiatky, ktorý dnes skonzumuje denne 2000 kalórií a cvičí 2 hodiny týždenne, bude o 10% ťažší ako rovnako starý dospelý v rokoch 1980.

2 dôvody prečo dnes priberáme viac ako kedysi:

1. Zmena črevnej mikroflóry

Črevná mikroflóra dnes nie je tou, čím bývala pred 30 rokmi. Keďže je známe, že niektoré baktérie žijúce v črevách majú vplyv na telesnú váhu, ich zmena môže byť určujúcim faktorom.
Výskumný tím predpokladá, že k tejto zmene črevnej mikroflóry prispeli tri zmeny v stravovacích návykoch.
Prvou zmenou je to, že dnes ľudia konzumujú viac mäsa ako pred 30 rokmi a navyše, toto mäso obsahuje antibiotiká, hormóny a steroidy.
Druhou zmenou je zvýšené používanie umelých sladidiel, ktoré, ako bolo dokázané, vedú u ľudí k obezite, pretože narúšajú metabolizmus, znižujú inzulínovú rezistenciu tela a vyvolávajú ďalšie poruchy v organizme.
Treťou zmenou je naša obľuba v konzumovaní rafinovaných, spracovaných potravín, ktoré sa ukázalo, že dokážu meniť zloženie našej črevnej mikroflóry.

2. Vystavenie tela chemikáliám

Pesticídy a niektoré ďalšie chemikálie v plastoch, potravinách, kozmetike, nábytku a ďalších predmetoch každodennej potreby (BPA, ftaláty) prispievajú k priberaniu. Ide hlavne o ich schopnosť narúšať hormonálnu rovnováhu a metabolizmus.

Ďalšie príčiny nadmerného priberania:

  • stres
  • nedostatok spánku
  • elektromagnetické polia

Čo môžete proti tomuto robiť?

Záver výskumníkov teda nie je veľmi pozitívny: Aby ste si udržali tú istú váhu ako pred rokmi, musíte jesť menej a cvičiť viac.
Okrem toho je potrebné sa zamerať aj na hore uvedené príčiny zvýšeného priberania.
Konkrétne, výskumný tím odporúča nasledovné:
  • Vyhýbajte sa škodlivým chemikáliám vždy, keď je to možné a zvlášť tým, ktoré narúšajú hormonálnu rovnováhu, ako sú BPH, flaláty, olovo, ortuť a orgánofosfátové pesticídy.
  • Podporujte zdravú črevnú mikroflóru tým, že budete konzumovať potraviny bohaté na probiotiká (jogurty, kombucha, kyslá kapusta) a uprednostňovať stravu obsahujúcu celostné (nie polotovary) a surové potraviny.
  • Ak užívate lieky ako antidepresíva, kortikosteroidy, lieky na cukrovku, beta-blokátory, potom sa pokúste zistiť u vášho lekára, či k nim neexistujú prírodné alternatívy (bylinky, špeciálne potraviny a podobne). Aj keď to nepôjde, stále je dobré, že o týchto faktoroch spôsobujúcich priberanie budete vedieť a tak môžete učiniť iné protiopatrenia.

 

 

 

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

zdroj: karolinaloskotova.blog.cz

You Might Also Like