Tušíte, koľko pohárov vody denne by ste mali vypiť? Pozrite sa na 4 najčastejšie mýty o vode!

Pijete džúsy, sladké sódy, minerálky alebo čaje, alebo uprednostňujete čistú vodu? Osobne pijem najradšej vodu, čaj a v poslednom rade minerálnu vodu. Vyhýbala som sa sladeným nápojom viac ako jeden rok a musím priznať, že je to pekná zmena.

Či už máte radi vodu, alebo nie, faktom zostáva, že naše telo je z veľkej časti zložené z vody a to zabezpečuje správne fungovanie všetkých funkcií v našom tele.

Vedeli ste, že niektoré informácie o vode, ktorým možno veríte, nemusí byť vôbec pravdivé? Spísali sme pre Vás zoznam mýtov o vode, ktorým ľudia zbytočne veria!

Prvý mýtus: Musíte piť najmenej 8 veľkých pohárov vody denne

Pravdepodobne najznámejšie a pravdepodobne najabsurdnejšie pravidlo, ktoré si so sebou nesieme už od detstva. Nemusíte sa báť, tento mýtus môže byť premenený na liter alebo na fľašu. Profesor a lekár Heinz Valtin vysvetľuje, prečo je to jeden z najväčších vodných mýtov a podkladá to myšlienkou, že neexistujú žiadne vedecké dôkazy o tom, koľko vody by sme mali vypiť.

Pravdou však je, že Vaša skutočná potreba môže byť viac ako 8 šálok alebo naopak, menej ako 8 šálok vody denne. Neexistuje žiadne magické číslo, pretože objem, ktorý by ste mali piť, sa mení každý deň a závisí na výške, hmotnosti, okolitej teplote, každodenných aktivitách a dokonca aj na tom, čo jete.

Ako však zistíte, koľko vody denne by ste mali vypiť? Dokonca ešte predtým, než sa tento mýtus objavil, ľudia sa spoliehali na mechanizmus, ktorý je upozorňoval na nedostatok vody. Hovorí sa mu smäd a možno ste o tom už počuli. Keď pijete, kedykoľvek máte smäd, jednoducho to stačí. Dajte si však pozor na mladšie deti. Na ich smäd by ste aspoň zo začiatku mali dohliadať.

Druhý mýtus: Ak ste smädní, ste dehydrovaný!

Keby sme sa na to pozerali trochu prísnejšie, niečo pravdy by na tom bolo. Smäd je totiž spravidla spôsobený nízkym obsahom vody vo Vašom tele. Ale nie je to tak strašné, ako sa zdá. Normálne smäd sa zvyčajne vyskytuje, keď množstvo vody v tele klesne o 2-4%. Ak nemáte problémy s obličkami, je to stále tolerované. Dehydratácia sa stáva problémom vtedy, ak voda vo Vašom tele klesne o 5-8%. V tejto fáze sa však môžu objaviť závraty, únava, bolesť hlavy a najmä sucho v ústach. Vaše telo Vás teda samo upozorní!

Tretí mýtus: Nápoje pre športovcov sú najlepšie po cvičení

To však závisí od okolností. Športové nápoje sú plné elektrolytov (iónových zlúčenín-solí), čo pomáha Vášmu telu nahradiť látky, ktoré ste počas cvičenia stratili. To je obzvlášť dôležité, pretože pomáhajú udržiavať hodnoty pH a tiež ovplyvňujú nervový systém.

Poznáte Gatorade nápoje? Už nie sú dôležité. Dobrý marketing Vás môže presvedčiť o mnohom, ale tento nápoj je dobrý len pre tvrdé a dlhé cvičenie či pre bežcov na dlhých tratiach. Dokonca aj vtedy je lepšie dať si malé pivo. Bez ohľadu na to, ako ťažko ste dreli, dobre urobíte, keď si dáte „iba“ čistú vodu.

Štvrtý mýtus: Voda vylučuje toxíny z tela

Obľúbená mylná predstava o tom, že keď budete piť veľa vody, magickým spôsobom očistíte svoje telo od hriechov z minulého víkendu. Pitie dostatočného množstva vody zabezpečuje správne fungovanie metabolizmu, ktorého súčasťou je aj prirodzený proces detoxikácie pečene a obličiek, ktoré predsa fungujú správne, ak majú dostatok vody. Akýkoľvek extra prídavný prívod vody nepomôže. Ak pijete viac vody, môžete naopak zabrániť detoxikácii Vášho tela. Čím viac vody, tým menej soli v krvi, čo môže poškodiť Vaše obličky a pečeň.

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

 

ZDROJ : VITALS.LIFEHACKER.COM

You Might Also Like