Strašiak menom káva? Omyl, je veľmi zdravá!

Podráždenosť, nespavosť a vysoký krvný tlak? Zabudnite na týchto strašiakov! Podľa vedeckých výskumov, ktorých sa uskutočnilo za posledných desať rokov hneď niekoľko, káva nášmu zdraviu skôr prospieva, než škodí.

Podľa slov špecialistov na výživu má na zdravého človeka pozitívne účinky. Okrem toho napríklad šálka espressa pomôže aj pri bolestiach svalov po cvičení.

Proti rakovine

Vedci sa dlho domnievali, že existuje spojenie medzi kávou a ochranou proti rakovine. Vlani bola táto súvislosť pomocou radu testov dokázaná. Kávová zložka zvaná methylpyridinium povzbudzuje krvný enzýmy, ktoré chránia proti rakovine hrubého čreva. Štúdia tiež preukázala, že čím je káva silnejšia, tým je obsah tejto zložky vyšší.

Zdroj antioxidantov

Zelené kávové zrná obsahujú okolo tisícky antioxidantov a ich praženie účinky ešte zvyšuje. Káva má až štyrikrát vyšší obsah týchto látok než zelený čaj. Ich obsah sa však líši šálkou od šálky v závislosti od typu kávového zrna, spôsobu prípravy a tiež množstva kávy.

A ako pôsobí na zdravie? Antioxidanty, ktoré obsahuje, neutralizujú molekuly známe ako voľné radikály, ktoré útočia na našu DNA. Takýto proces potom vedie k predčasnému starnutiu, poruchám mozgu a rakovine.

Nepriateľ zubného kazu

Obsiahnuté látky v pražených kávových zrnách majú tiež schopnosť ničiť v ústnej dutine baktérie, ktoré sa podieľajú na vzniku zubného kazu. Šesť lekárskych štúdií preukázalo, že u ľudí, ktorí pijú kávu pravidelne, je rozvoj Parkinsonovej choroby znížený až o 60%.

Prevencia cukrovky

Výskum Harvardskej školy preukázal spojenie medzi kávou a prevenciou cukrovky. Štúdia sledovala po dobu 12 až 18 rokov viac ako sto tisíc ľudí a zistila, že káva môže riziko tejto choroby znížiť u mužov až o polovicu a u žien o 30%. Výsledky tiež ukázali, že nápoje, ktoré tiež obsahujú kofeín, nechráni toľko ako skutočná káva. Bezkofeínová káva chráni v menšej miere a bezkofeínový čaj neposkytuje ochranu žiadnu.

Klamstvá o nespavosti

Káva pri umiernenej konzumácii riziko kardiovaskulárnych chorôb nezvyšuje. Rozumnou konzumáciou sa myslí do 300 mg kofeínu. Aj na vysoký krvný tlak nemá kofeín zásadný vplyv. Na krátku dobu sa u niekoho môže zvýšiť, ale nie je to dlhodobé. Káva môže ovplyvniť spánok pri dávkach vyšších ako 200 mg. To sa však môže považovať za pozitívum, keď potrebujete byť hore.

S kávou do telocvične

Tím vedcov z univerzity v Illinois vykonal výskum, ktorý dokázal, že kofeín dokáže blokovať bolesť vo svaloch. Pitie kávy pomáha proti bolestiam, ktoré vznikajú vo svaloch po dlhšom cvičení. Výskum sa uskutočnil na ženách, ktoré si po dni strávenom v telocvični vzali kofeín a potom ďalej cvičili. Výsledky ukázali, že u žien sa pri maximálnom výkone svalová bolesť znížila o 48 percent.

Keď sa pije s rozumom

Dôležitý je váš zdravotný stav, z akého druhu kávy si nápoj pripravíte a koľko šálok denne vypijete. „Za primerané považujem štyri až šesť šálok, čo je zhruba 300 miligramov kofeínu,“ tvrdí odborník na výživu Pavel Kohout. Všetkého veľa škodí, preto aj kávu treba piť s mierou a rozumom.

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like