Pre dobrý spánok treba spraviť naozaj málo: 4 tipy, ako si oddýchneš kvalitne a zdravo

Dopracovať sa k poriadnemu spánku môže byť počas niektorých dní ťažké a všetci predsa už dávno vieme, že to, ako si v noci oddýchneme, sa od odráža aj na našej osobnosti. Samozrejme, aj dobrý spánok ovplyvňuje hneď niekoľko dôležitých faktorov a my sa ti pokúsime niektoré z nich ozrejmiť.

Chceš sa teda dobre vyspať, to je nám jasné. Čo však preto musíš urobiť? Väčšinou stačí iba zopár kompromisov. Tak napríklad jedlo – ako často sa pred spánkom prejedáš? A čím vlastne sa prejedáš? Zatiaľ si túto odpoveď nechaj pre seba, pretože ako potvrdila vedecká obec, najlepšie je tesne pred spánkom namiesto jedla zahnať akékoľvek chúťky pohárom čistej vody. Navyše, jesť pred spaním naozaj nie je dobré pre tvoje telo, pretože sa zvyšuje riziko pálenia záhy (keďže telo vo vodorovnej polohe trávi potravu ťažšie) a to chce pred spaním (a aj počas neho) zažiť len málokto. Nabudúce, keď teda potrebuješ zahnať pred spánkom hlad, skús sa ubezpečiť, či to len nie je nejaký „prezlečený smäd“.

Prejdime ale naspäť do reality, pretože ktorý cvok si dá pohár vody, keď vo vedľajšej miestnosti sa nachádza chladnička a v nej všetky tie dobroty? Nuž, snažili sme sa ťa naviesť na dobré chodníčky, no zrejme to nepôjde. Áno, voda síce je pre tvoje telo a zdravie pred spánkom najlepším riešením, no podľa Academy of Nutrition and Dietics možno pred zalezením do postele konzumovať aj pevnú stravu. Pozor si ale podľa všetkého treba dávať najmä na kalórie a nedávať si tú potraviny, ktoré majú viac ako 200 (i keď ako vedci prezradili, telo zvládne pred spánkom aj 300 kalórií).

Vzhľadom k tomu, že človek je tvor hravý, rád konzumuje všetko, čo nemôže zjesť jeho a ešte najradšej sa venuje ujedaniu z hentoho a tamtoho, k dobrému spánku môže skutočne dopomôcť aj vyššie spomínané jedlo neobsahujúce priveľa kalórií. „Zobkáme“ totiž zo štvrtiny len nezdravé sprostosti a namiesto toho by sme si aspoň pred spánkom mohli dať od čipsov a sladkého pokoj. A keď už, tak nech sú tie kalórie aspoň zdravé a teda v podobe surovej zeleniny, nízkotučného tvarohu, cereálií s vysokým obsahom vlákniny či čerstvého ovocia.

Toľko teda k jedlu a teraz poďme ku veciam, ktoré sa zjesť nedajú (teda aspoň v tejto chvíli mi nenapadajú žiadni normálni ľudia, ktorí by moderné technológie konzumovali). Aj ty si istotne zvyknutý na to, že máš pri posteli položený mobil či tablet, ktorý si pred zavretím očí kontroluješ. Bohužiaľ, doba je tak nastavená a nespravíme s tým zrejme nič. Každopádne, ak si na sebe spozoroval problémy so zaspávaním, možno by si mohol skúsiť prehodnotiť, či si pred spánkom počet páčikov na tej instagramovej fotke pozrieš alebo nie. Podľa vedcov totiž modré a biele svetlo žiariace z obrazovky smartfónu alebo tabletu bráni uvoľňovaniu melanínu v mozgu a tak sa pocit potreby spánku a únavy akoby vzďaľuje.

Národný inštitút spánku (National Sleep Institute) preto odporúča pre tvoje oči oddych od akýchkoľvek obrazoviek zhruba 30 minút predtým, ako si do postele s cieľom zaspať ľahneš. Nemusíš však nutne hneď spať, no ani pozerať do obrazovky mobilu. Vedci totiž odporúčajú celkom inú alternatívu – čítanie knihy. Štúdia z roku 2009 totiž zistila, že už 6 minútové čítanie znižuje v našom mozgu napätie a pocity stresu až o 68 percent, čo je číslo väčšie, ako je napríklad počúvanie hudby, prechádzka na čerstvom vzduchu či nebodaj relaxačné cvičenia.

Spánok si však čoraz častejšie chcú najmä mladí ľudia (myslíme teraz tých vo veku 16 až 30 rokov) privodiť aj inak ako únavou – a to popíjaním alkoholu. Je síce pravda, že po určitej dávke alkoholu v krvi sa začínajú pocity spánku v našom tele prebúdzať a ukladať nás do snov v tých najnevhodnejších situáciách (a polohách), podľa vedcov však tento spôsob rozhodne nie je zdraviu prospešný. Najprv treba vyzdvihnúť, že neustále popíjanie alkoholu môže viesť k alkoholizmu, no a napokon potvrdiť – pre teba možno neznámy – fakt: alkohol síce uspáva, no tvrdá je len prvá polovica spánkového procesu. Naopak, druhá polovica spánku je zas alkoholom rušená a práve tá je pre náš pocit skvelého vyspatia sa veľmi potrebná.

Takže, naspäť k vode – pi jej viac počas večere, aby sa hlad nedostavil tesne predtým, ako sa rozhodneš zaľahnúť a spať. Ak je to nevyhnutné, zobkaj radšej zeleninu a rozhodne namiesto alkoholu pred spaním, radšej vytiahni knižku. Ľahké ako facka, no nie?

Zdroj: Esquire

You Might Also Like