Pociťujete tŕpnutie rúk počas noci? Tieto najčastejšie príčiny by ste nemali nechávať na ľahkú váhu

Woman suffering with joint pain. Cartoon vector illustration

Necitlivosť (lek. parestézia) je charakterizovaná brnením a bolesťou v končatinách. Tento stav sa vyskytuje najmä v noci, kedy sa človek budí, pretože nepríjemné pocity mu narúšajú kľudný spánok.

Takmer polovica opýtaných prežíva znecitlivenie rúk alebo nôh. V snahe zmierniť znecitlivenie sa snaží hýbať postihnutou časťou končatiny. Spočiatku bolesť neustupuje, naopak, zintenzívni sa, a až po určitej chvíli ustúpi. Je úplne normálne, ak ste sa počas noci zobudili na pocit stŕpnutej ruky . Ak sa to však stáva pravidelne, odporúča sa obrátiť na pomoc lekára, najmä ak Vám ruky tŕpnu naraz, ak sa to vyskytuje počas a aj po spánku, ak Vám tŕpne iba jedna strana tela, alebo ak sa spolu s tŕpnutím zhoršuje aj zrak.  

Taktiež považujete za príčinu parestézie nedostatočné zásobenie končatín krvou?Prezradíme Vám čo ho spôsobuje.  Parestézia len veľmi zriedkavo postihuje celú ruku, skôr iba jej časť. Existuje závislosť medzi postihnutou časťou a tým čo ju spôsobuje.

Cervikálna osteochondróza:
Prvou z príčin je cervikálna (krčná) osteochondróza, spondylóza, i vysunuté medzistavcové platničky lokalizované v krčnej chrbtici, najmä ak je postihnutý 5 až 7 krčný stavec.

Miesto tŕpnutia je závislé na postihnutom nervovom zakončení:
a) bočná strana celej ruky po koniec veľkého palca a ukazováka (5. krčný stavec)
b) zadná strana ramena a predlaktia, vnútorný povrch 2. a 3.prsta (6 .krčný stavec)
c) vnútorný povrch celej ruky, od pleca po koniec 4. a 5.prsta (7. krčný stavec)

Diabetes mellitus (cukrovka) a ďalšie metabolické poruchy:
Rozdiel oproti ostatným je v smere pôsobenia, najprv sa tŕpnutie začína v spodnej časti ruky a neskôr sa posúva smerom k plecu. Obe ruky tŕpnu súčasne. Ak sú zasiahnuté ochorením väčšie orgánové sústavy, dochádza k týmto symptómom.

Syndróm karpálneho tunela:
Tento syndróm je spôsobený kompresiou nervov prebiehajúcich cez úzky kanál tvorený karpálnymi kosťami, t.j. kosťami zápästia. Príčiny sú rôzne, najčastejšie preťaženie zápästia napr. prácou na počítači, hrou na hudobný nástroj, písaním a pod. Časti ruky nad zápästím nie sú postihnuté.

Srdcové choroby:
Dôraz sa kladie na to, ktorá ruka je postihnutá. Ak tŕpne pravá ruka, pravdepodobne ide o krčnú osteochondrózu. Naopak, ak sa nepríjemné pocity vyskytujú v ľavej ruke, je potrebné byť na pozore! Môže to byť totiž výstraha, že ide o vážne srdcové problémy, či ide o stenokardiu alebo infarkt. V prípade, že parestézia ľavej ruky vznikla náhle a trvá počas noci viac ako hodinu, bezodkladne kontaktuje lekára alebo pohotovosť.

Dôležité rady, ak zažívate niektoré z vyššie uvedených situácii:


a) buďte opatrní, v akej polohe spíte,
b) nenoste pyžamo s úzkymi rukávmi,
c) dbajte na výber vankúša a matraca.

Prvou vecou, ktoré je potrebné zlepšiť je prietok krvi v končatinách. Odporúča sa pravidelne cvičiť, najmä ráno, a absolvovať dlhé prechádzky. Vhodnou voľbou je taktiež masáž.

Rady starých materí:


a) teplá tekvicová kaša, nanesená na celú ruku až k zápästiu, prikrytá uterákom,
b) striedavý kúpeľ, t.j. striedanie horúcej a studenej vody púšťanej na ruky, následná aplikácia terpentínovej masti a  navlečenie kozmetických rukavíc,
c) každé ráno pohár horúcej vody nalačno,

d) kúpele z odvaru z brezových púčikov, kôry z dubu /osiky( 5-6 PL soli+1PL suroviny na 1liter vody). Kúpeľ by mal trvať max 30 minút, po ňom sa odporúča natiahnuť rukavice alebo teplé vlnené ponožky na celú noc,
e) rojovník zaliať octom v pomere 1:3, nechať stáť 1-2 týždne v tmavej miestnosti, potom potrieť ruku až do vymiznutia tŕpnutia.

Ak sa Vám však nepozdávajú domácke spôsoby terapie, môžete vyskúšať aplikovať parafín na ruky a ramená alebo podstúpiť elektroforézu karpálnych tunelov, fonoforézu, darsonvalizáciu rúk či magnetoterapiu krčnej chrbtice. V tomto sa odporúča obrátiť na pomoc fyzioterapeuta.

Nezabudnite na prevenciu!


Ak sa Vás nepríjemné pocity tŕpnutia rúk netýkajú, patríte medzi tých šťastnejších. Nezabúdajte však na prevenciu, ktorá zahŕňa posilňovanie svalov držiacich medzistavcové platničky, vykonávanú len pod lekárskym dozorom. Taktiež sa vyhýbajte noseniu ťažkých tašiek alebo batohov, dlhodobo prehodenej ruky cez operadlá počas sedenia, upravte sklon pracovnej stoličky tak aby bola pohodlná najmä pre ruky.

Nie je zlé zaradiť do stravy ryby, morské plody, orechy a semienka, ktoré všeobecne podporujú zdravie. Mnohí sa potešia, že sa odporúča 2-3x počas dňa na krátky čas relaxovať v ľahu. Robte si krátke prestávky v práci na uvoľnenie rúk a natiahnutie chrbta.

A na záver, nepodceňujte príznaky! Nikdy neviete, v čo môžu vyústiť. Preto radšej vyhľadajte lekára, nech nie je neskoro.  Pevné zdravie!

 

 

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

ZDROJ:takprosto.cc

You Might Also Like