Najlepšie potraviny pre dobrú náladu a chudnutie

Ľudská nálada je ovplyvniteľná celým radom faktorov. Pôsobí na ňu napríklad množstvo denného svetla, hormonálna vyváženosť, pracovnú záťaž, znečistenie životného prostredia a tiež jedlo. Bolo vedecky dokázané, že niektoré potraviny priamo ovplyvňujú tvorbu takzvaného hormónu pohody či šťastia, serotonínu. Ten sa v nervovej sústave podieľa predovšetkým na procesoch ovplyvňujúcich vznik nálad. Jeho nedostatok vedie k zmenám nálad, ale aj k celkovej depresii, vznikajú poruchy spánku, prejavuje sa podráždenosť až agresivita.

Zdá sa, že tvorbu serotonínu v organizme môžeme ovplyvniť konzumáciou potravín, ktoré obsahujú aminokyselinu L-tryptofán. Z nej si organizmus vyrába až stovky látok nevyhnutných k rôznym pochodom. Okrem serotonínu tiež hormón melatonín, regulujúca naše biorytmy vrátane spánku. Odporúčania konzumovať potraviny bohaté na L-tryptofán vychádzajú z predpokladu, že väčšie množstvo tejto látky v strave znamená tiež zvýšenie jej hladiny v krvi. Presné mechanizmy, ku ktorým v organizme dochádza, sú predmetom intenzívneho vedeckého skúmania. Vyzerá to, že zvýšený príjem tryptofánu z potravy pomáha predovšetkým tým, ktorí ho majú málo. To je dôležité najmä preto, že tryptofán patrí k látkam, ktoré si organizmus nevie sám vytvoriť. Čo ho teda obsahuje?

• syry

• ryby, krevety, plody mora

• vajcia a mliečne výrobky

• lieskové oriešky, mandle, kešu a niektoré ďalšie druhy orechov, napríklad vlašské, ktorých antistresové a antidepresívne účinky boli potvrdené klinicky

• jablka, sója, sójové výrobky

• hydinové, najmä potom morčacie mäso

• zelená zelenina

• banány

Pokiaľ chcete chudnúť, berte do úvahy kalorickú výdatnosť niektorých z týchto potravín. Napríklad orieškov, tučnejších syrov a výrobkov z plnotučného mlieka.

Produkciu serotonínu podporujú aj vitamíny skupiny B-B6, B9 (kyselina listová) AB12 a vitamín C. Horčík posilňuje nervy a je vhodný pri zvýšenej duševnej záťaži a stresu.

Ďalšími rastlinnými prírodnými zdrojmi pre podporu nálady sú teda napríklad:

• Avokádo, bohaté na horčík, vitamíny skupiny B, draslík a mastné Omega-3 kyseliny, čo sú látky podporujúce zdravie mozgových buniek a aktivitu neurónov.

• Sladké zemiaky čiže batáty, ktoré obsahujú L-tryptofán.

• Brokolica, bohatá na rastlinné bielkoviny, vápnik a vitamín B6. Je natoľko zdraviu prospešná, že odborníci odporúčajú konzumovať každý deň asi šálka brokolica varené v pare.

• Špargľa – zdroj kyseliny listovej, ktorá je v boji so stavmi skľúčenosti mimoriadne účinná.

• Quinoa, čiže mrlík čilský, bohatý zdroj rastlinných bielkovín, ktoré sú vyváženú kompozíciou všetkých esenciálnych aminokyselín, ktoré telo potrebuje. Okrem toho obsahuje veľké množstvo horčíka a vápnika v ideálnu kombináciu a ako antioxidant pôsobiaci vitamín E. Aj keď je používaná ako obilnina, pravú obilninou nie je a v tom sa tají ďalšie jej prednosť: neobsahuje lepok. Často je označovaná za super potravinu.

• Chia semienka čiže Šalvia španielska – ďalšia super potravina. Sú zdrojom minerálov, bielkovín, vlákniny a omega-3 mastných kyselín. Obsahujú päťkrát viac vápnika ako mlieko, trikrát viac železa ako špenát a pätnásťkrát viac horčíka než brokolica. Nájdeme v nich horčík, fosfor, zinok, draslík a železo, vitamíny A, B1, B2, B3, B9 a B12. Neobsahujú lepok, zlepšujú imunitu, znižujú krvný tlak a stabilizujú hladinu krvného cukru. To je len malý výpočet z veľkého množstva prospešných vlastností tejto zázračnej plodiny starých Aztékov.

• Probiotiká respektíve potraviny, ktoré ich obsahujú. Podporujú produkciu serotonínu v čreve. Rovnako ako jogurty je kyslá kapusta doporučovaná okrem iného pre obsah baktérií mliečneho kvasenia. Baktérie však pracujú a chemicky či tepelne neošetrenú kyslú kapustu by na pultoch obchodov vydržala len asi 14 dní. Výrobcovia teda pridávajú rôzne konzervanty alebo kapustu upravujú tepelne takzvanou sterilizáciou. To vedie k úbytku, respektíve vyhubeniu zdraviu prospešných baktérií. Aj niektoré takzvané „jogurty“ jogurty nie sú práve preto, že v nich nie sú prítomné živé baktérie mliečneho kvasenia. Pri výbere teda sledujte údaje na etikete.

• Šafrán, Oregano. Byliny so silným terapeutickým účinkom. Šafran obsahuje okrem iného užitočné aminokyseliny a karotenoidy, minerálne látky- meď, zinok, draslík, horčík a mangán – ďalej flavonoidy, tuky a vitamíny A, B a C. Má rad dokázaných pozitívnych účinkov a je tiež silným antidepresívom. Pozor: vo väčšom množstve je jedovatý (15 g sušenej byliny) a nie je vhodný pre deti, tehotné ani dojčiace mamičky! Oregano čiže Pamajorán obyčajný obsahuje fenolové kyseliny veľmi účinne likvidujúce voľné radikály. Oregánový olej bleskovo likviduje baktériu Escherichia coli. Nás zaujíma obsah kvercetínu, flavonoidu, ktorý okrem iného dobre pôsobí na depresívne stavy. Sám slovenský názov rastliny napovedá, že jej priaznivé účinky na nervovú sústavu boli známe už našim predkom.

• Horká čokoláda s obsahom kakaa vyšším ako 70 percent. Čokoláda zvyšuje hladinu serotonínu v mozgu. Navyše obsahuje malé množstvo andamidov, ktorý v mozgu pôsobí ako neurostransmiter. Táto v roku 1992 objavená látka má dôležitú úlohu v prežívaní bolesti a depresie, u chuti do jedla, plodnosti a tiež pamäte. Niekedy je označovaný za „hormón blaženosti“.

• Zelený čaj. Obsahuje L-teanin. To je aminokyselina, ktorá priamym pôsobením na neurotransmitery dopamín a serotonín navodzuje v mozgu stav hlbokej relaxácie a upokojenia bez pocitov ospalosti. Pokusy preukázali jeho priaznivý vplyv na ľudské myslenie a pamäť. Pre vysoký obsah kofeínu však nie je vhodný pre nastávajúce mamičky.

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like