Myslíte, že zdravé jedlo je drahé? Skúste týchto 5 lacných superpotravín!

Máte pocit, že akonáhle niečo dostane nálepku „zdravá potravina“, prejaví sa to hneď aj na jej cene? Skúste päť super potravín, ktoré si so súčasnými hitmi v ničom nezaostávajú, a pritom stoja len pár centov!

Môže sa zdať, že zdravá strava je čím ďalej tým drahšia, ale často ide len o následok toho, že spolu s popularitou určitých surovín rastie aj ich cena. Pri honbe za zdravím by ste preto nemali zabúdať ani na tie potraviny, ktoré boli už našimi prababičkami považované za jedlé zázraky, a pritom sa to nijako nepodpísalo na ich cene. A aké superpotraviny to teda sú?

1. Sušená fazuľa

Prečo ich jesť? Sú plné bielkovín a vlákniny, takže nielen dobre zasýtia, ale aj podporia trávenie a pomáhajú znižovať cholesterol. Ďalej v nich nájdete železo, vápnik, draslík, vitamín B a glukokiníny, ktoré znižujú hladinu glukózy v krvi, a sú tak aj pre diabetikov.

Ako ich jesť? Fazuľu je najlepšie na 1-2 dni dopredu namočiť, prepláchnuť a v čistej osolenej vode ich potom uvariť domäkka. Máčanie skracuje dobu varenia, aj redukuje následné nadúvanie. Tomu predídete aj pridaním byliniek, ako je saturejka, estragón či majorán.

2. Ovsené vločky

Prečo ich jesť? Sú ľahko stráviteľné a obsahujú veľa vlákniny, takže po miske vločiek na raňajky nebudete mať hneď hlad. Prospejete aj svojmu srdcu, pretože vločky regulujú hladinu cholesterolu. Nájdete v nich aj dosť železa, horčíka, fosforu, mangánu, a hlavne tiamínu, ktorý pôsobí proti únave a priaznivo ovplyvňuje nervový systém.

Ako ich jesť? Deň začnite ovsenou kašou – vločky povarte v mlieku či vode, ochuťte medom a škoricou a doplňte jogurtom, ovocím a semienkami alebo skúste ovsenú kašu na slano. Vločkami tiež nahraďte strúhanku v sekanej a karbonátkoch alebo múku v sušienkach.

3. Kyslá kapusta

Prečo ju jesť? Kapusta je sama o sebe plná vitamínu C, vlákniny a draslíka, ale až mliečne kvasenie z nej robí skutočnú superpotravinu – skvasené potraviny majú blahodarné účinky na obranyschopnosť organizmu a sú prirodzené probiotiká, takže zlepšujú aj trávenie. Preto by sa predovšetkým v zime mali vo vašom jedálničku objavovať čo najčastejšie.

Ako ich jesť? Dôkladne prečítajte zloženie na etikete alebo si na jeseň vyrobte domácu kyslú kapustu – len tak totiž budete mať istotu, že si spolu s ňou nedáte aj porciu zbytočnej chémie. Hodí sa ako príloha, do polievok alebo napríklad do segedínu.

4. Škorica

Prečo ju jesť? Škorica má dezinfekčné, antioxidačné a zahrievacie účinky, takže je ideálnym korením na jeseň a zimu. Ďalej zlepšuje trávenie, pomáha totiž štiepeniu tukov a metabolizmu cukrov a znižuje hladinu cholesterolu a glukózy v krvi.

Ako ju jesť? Okrem sladkých dezertov a raňajkových ovsených kaší je skvelá do mäsových ragú či korenených jedál typu kari.

5. Chren

Prečo ho jesť? Toto pikantné korenie je nadupané vitamínom C, minerálmi a antibakteriálnymi látkami, čo ho robí skvelým pomocníkom pri nachladnutí a i pre prevenciu voči bakteriálnym a vírusovým ochoreniam. Navyše pomáha aj tráveniu a zlepšuje črevnú mikroflóru.

Ako ho jesť? Samotný surový je tento koreň len pre silnejšie povahy, ale domáci naložený chren je výborný k pečenému mäsu, zelenine a hotový ho máte behom chvíľky. Pridať ho môžete aj do horčice, chrenovej omáčky alebo napríklad šalátov. Pri prevencii sa denne užíva lyžička nastrúhaného chrenu, zmiešaného s trochou medu.

Je nejaká zdraviu prospešná potravina, na ktorú nedáte dopustiť?

 

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

You Might Also Like