Majonéza, hamburger a káva. Myslíte si, že sú nezdravé? Veľký omyl!

Každú chvíľu počujete o jedlách, ktorá beriete ako zdravé, no až tak zdravé nie sú. K podobným omylom ale dochádza aj naopak. Týmto zdanlivo nezdravým potravinám sa možno vyhýbate zbytočne.

Okolo zdravej výživy sa stále motá toľko mýtov a poloprávd, že sa v tom človek vážne môže niekedy trochu strácať.

Vybrali sme spoločne päť potravín, ktoré veľa ľudí mylne považuje za nezdravé, pritom to s nimi vôbec nie je tak hrozné. Naopak!

1. Káva

Posledné štúdie ukazujú, že káva je prospešná. Významný je obsah antioxidantov, podobne ako v zelenom čaji alebo červenom víne. Antioxidanty účinne chránia telo a pôsobia ako prevencia kardiovaskulárnych ochorení a vzniku rakoviny. Naopak negatívne účinky, ktoré boli káve predtým prisudzované – napríklad, že káva zvyšuje krvný tlak či dehydratuje – sa ukazujú pri konzumácii kávy v rozumnom množstve ako nepravdivé.

Za rozumné množstvo konzumácie kávy sa dá považovať tri až päť šálok denne. Záleží samozrejme na tom, ako silnú kávu pijete. Za deň by ste však nemali prijať viac ako 300 mg kofeínu.

2. Hamburger

Bohužiaľ, hamburger z McDonalds a podobných reťazcov stále ešte zdravý nie je. Každopádne hamburger ako pokrm určite zdravý byť môže.

Aj burger možno pripraviť tak, aby mohol byť považovaný za veľmi hodnotné jedlo. Ide totiž hlavne o kvalitu použitých surovín. Takýto hamburger môžete pripraviť zo špaldového pečiva, kusu kvalitného hovädzieho mäsa, ktoré si sami umeliete a ochutíte korením a horčicou, doplníte čerstvou zeleninou. Potom je to úplne v poriadku. Ako u všetkého aj tu platí, že základom sú kvalitné suroviny. Zomleté ​​mäso je ideálne piecť, prípadne ugrilovať.

3. Repkový olej

Používate v kuchyni zásadne olivový olej, prípadne iné menej tradičné a tiež drahšie oleje, pretože repkový olej je nezdravý? Mýlite sa…

Z bežne dostupných olejov má práve repkový olej úplne najvhodnejší zloženie mastných kyselín. Významný je predovšetkým obsah omega-3 mastných kyselín, ktorých má populácia v jedálničku nedostatok. Domnienky o nezdravosti repkového oleja plynú ešte z dávnych čias, keď repkový olej obsahoval negatívne pôsobiacu erukovú kyselinu, v súčasnosti už ju však repkový olej takmer neobsahuje a jeho zloženie možno hodnotiť veľmi pozitívne.

4. Vajcia

Vajcia sú často zatracované kvôli vyššiemu obsahu cholesterolu. Vajcia však obsahujú aj veľa priaznivých látok, z ktorých niektoré pôsobenie cholesterolu zmierňujú – fosfolipidy. Ukázalo sa tiež, že cholesterol ako taký nepôsobí na celkovú hladinu cholesterolu tak negatívne, ako nesprávne zloženie tukov v jedálničku. Vajcia sú zdrojom plnohodnotných bielkovín, kvalitného tuku, potrebných vitamínov a minerálnych látok a v jedálničku by určite v rozumnom množstve nemali chýba.

Napríklad dve vajcia denne by nemali predstavovať problém.

5. Majonéza, tatarka

Tieto omáčky sú veľmi tučné a energeticky výdatné. To stále platí. Pravdepodobne kvôli tomu ich veľa ľudí začalo vnímať ako nezdravé, čo ale samozrejme vôbec nie je pravda.

Obsiahnutý tuk má totiž u väčšiny predávaných výrobkov veľmi vhodné zloženie. Kvalitná majonéza zo žĺtkov a repkového oleja, ktorý má ideálny pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín, nemá chybu. Ale samozrejme je dobré jesť ju s mierou.

You Might Also Like