Kofeín a jeho účinky na zdravie: Koľko šálok denne je v poriadku a kedy škodí zdraviu?

Kto sa dlho do noci učí na skúšky alebo je zvyknutý pretiahnuť si prácu do noci, využíva vedecky potvrdený fakt, že kofeín, hlavná účinná látka obsiahnutá v káve, krátkodobo stimuluje centrálny nervový systém a udržuje nás bdelých a schopné premýšľať. To je všeobecne známe. Viete ale, že pomáha aj prevencii demencie? A kedy naopak kofeín škodí?

Výskumy ukazujú, že existuje spojitosť medzi príjmom kofeínu a zníženým rizikom rozvoja niektorých ochorení, napríklad Alzheimerovej demencie (AD) či Parkinsonovej choroby . Veľká fínska štúdia, počas ktorej sa sledovalo 1409 dospelých po dobu 21 rokov, preukázala, že konzumenti 3 – 5 šálok kávy denne mali o 2/3 nižšie riziko rozvoja demencie vrátane AD v porovnaní s tými, ktorí kávu nepili vôbec.

„Kofeín pôsobí ako prevencia Alzheimerovej demencie , ale tiež dokáže vyčistiť zmätok a neporiadok, ktorý už choroba v mozgu napáchala,“ uvádza sa vo výskume vedenom dr. Garym W. Arendashe z Floridského centra pre výskum Alzheimerovej demencie. Podľa jeho slov dokáže kofeín útočiť priamo na priebeh choroby tým, že dokáže likvidovať usadeniny a zhluky amyloidu v mozgu a znížiť ich množstvo až o 50%!

„Arendashe to vysvetľuje tým, že kofeín pôsobí na potlačenie enzýmov, z ktorých sa toxický amyloid skladá,“ uvádza autorka knihy 100 jednoduchých vecí, ktoré môžete urobiť proti Alzheimerovej chorobe a úbytku pamäti Jean Carperová. Sama je nositeľkou génu ApoE4, ktorý spôsobuje náchylnosť k tomuto ochoreniu. Konzumácia kávy môže podľa vedcov odvrátiť aj vznik ďalších ochorení vrátane cukrovky 2. typu. Jedným z dôvodov môže byť fakt, že káva okrem kofeínu obsahuje množstvo látok pôsobiacich ako prirodzené antioxidanty, ktoré chránia bunky pred poškodením.

Kofeínom proti mŕtvici

Svetová kardiologická federácia (World Heart Federation) uvádza, že na celom svete utrpí cievnu mozgovú príhodu (CMP) na 15 miliónov ľudí ročne. Takmer 6 miliónov ľudí na ňu zomrie a ďalších 5 miliónov zostáva doživotne postihnutých. Celosvetovo je mŕtvica druhou najčastejšou príčinou úmrtia ľudí vo veku nad 60 rokov a piatu hlavnou príčinou úmrtí populácie vo veku od 15 do 59 rokov. V nedávnej štúdii bolo sledovaných 26 556 fínskych mužov. Riziko rozvoja CMP bolo o 12% nižšia u tých, ktorí konzumovali denne 4 – 5 šálok kávy, a až o 23% u tých, ktorí denne vypili až 6 šálok kávy, v porovnaní s tými, ktorí konzumovali len 2 šálky denne. Štúdia Nurses Health Study s 83 076 ženami potvrdila o 20% znížené riziko vzniku CMP po konzumácii 2 -4 šálok denne v porovnaní s tými, ktoré konzumovali 1 šálka za mesiac. Nefajčiarky na tom navyše boli oproti odnaučeným fajčiarkam o celých 43% lepšie!

Pozor na návyk a v menopauze

Aby sme boli objektívne, musíme upozorniť aj na druhú stranu „kofeínovej mince“. Celkom veľkým negatívom je skutočnosť, že káva je návyková. „Počas praženia sa, zvlášť pri vyšších teplotách, uvoľňujú rôzne látky, ako je napríklad akrylamid. V káve navyše môžu byť niektoré kontaminanty; to sú látky, ktoré majú zatiaľ nie úplne preukázaný karcinogénny potenciál. U citlivých jedincov môže mať kofeín vplyv na zvýšenie srdcovej frekvencie až tachykardiu (toto sa nebude objavovať u ľudí, ktorí kávu pijú pravidelne  – tu je už organizmus zvyknutý na dodávku kofeínu), ďalej spôsobuje nervozitu, nepokoj, prekyslenie žalúdka, hnačky , dehydratáciu.

To isté platí u vysokej spotreby kávy  – viac ako 6 šálok za deň. Je tiež potrebné spomenúť efekt nabudenia organizmu aj vo chvíľach, keď si potrebuje oddýchnuť, čo môže viesť k celkovému preťaženiu a následnej dlhodobej vyčerpanosti a výkyvom nálad, „vysvetľuje MUDr. Ing. Tereza Hodycová z Pro Fit Inštitútu. Kofeín krátkodobo zvyšuje krvný tlak a môže, najmä u žien po menopauze, spôsobovať zvýšené vyplavovanie vápnika z kostí.

Ak trpíte častými bolesťami hlavy , občasná káva by vám vadiť nemala, pravidelná konzumácia naopak áno; ak užívate kofeín denne v pravidelných dávkach (čím vyšších, tým horšie), hrozia vám pri vynechaní abstinenčné príznaky  – a práve tie s vysokou pravdepodobnosťou stoja za vznikom bolestí hlavy a nevoľnosti. Mozog navyknutý na pravidelný každodenný prísun kofeínu je namiesto toho zaplavený adenozínom, ktorého úlohou je okrem iného rozšírenie ciev. Tie tak privádzajú do mozgu viac krvi a výsledkom sú bolesti hlavy.

Funguje pri chutiach na sladké i chudnutie

Tiež stretávate ľudí držiaci obrovský kelímok s kávou, alebo sa dokonca stal súčasťou vašej image? Potom už asi viete, že kofeín dokáže potlačiť chuť k jedlu a tým pomôcť znížiť príjem potravy. Potom, čo požijeme nejakú potravu, najmä s obsahom sacharidov, mozog uvoľní serotonín a ďalšie prenášače nervových vzruchov (neurotransmitery), ktoré určujú, či máme hlad, alebo sme už nasýtení, a majú tiež relaxačný účinok. Nižšia hladina serotonínu môže stáť za rozvojom porúch nálady a vznikom depresií. Tomu sa zvyčajne bránime tým, že konzumujeme ďalšie a ďalšie potraviny s obsahom sacharidov, aby sme vyvolali rovnako ľúbezný pocit ako pred chvíľkou … alebo si dáme kávu.

Zjednodušene by sa dalo povedať, že kofeín pôsobí priamo na tukové bunky a, núti ‚ich, aby sa zmenšovali. „Je známe, že kofeín všeobecne zvyšuje bazálny metabolizmus (v závislosti na dávke) a čiastočne znižuje chuť na sladké. Ďalšou výhodou je, že kofeín podávaný 2 až 4 hodiny pred fyzickou záťažou zlepšuje využitie mastných kyselín z tukových zásob  – inými slovami začína sa skôr a lepšie odbúravať zásobný tuk. Dôsledkom požití kofeínu je tiež zvýšená pohyblivosť čreva, čím sa podporuje lepšie vyprázdňovanie, „vysvetľuje doktorka Hodycová.

Tabletky na chudnutie obsahujú látky, ktoré na seba viažu enzým lipázy v črevách a tým bráni vstrebávaniu tukov z potravy, iné – napríklad s obsahom chrómu – potláčajú chuť na sladké, v ďalších je potom zvýšený obsah vlákniny a vitamínov. Súčasťou prípravkov na chudnutie je často aj kofeín, ktorý má navyše diuretický účinok. Obľúbené sú tiež tabletky, ktoré obsahujú „iba“ výťažok zo zelenej kávy; okrem kofeínu je v nich množstvo antioxidantov.

Ani tieto prípravky však nie sú samospasiteľné a nemali by ste ich začať užívať bez rozmyslu. Vždy je dôležité toto rozhodnutie skonzultovať s lekárom, najmä ak trpíte nejakým chronickým ochorením alebo metabolickou poruchou. „U chudnutia je vždy celkom zásadný celkový režim životosprávy, pohybom a stravou počínajúc a psychickou pohodou končiac,“ pripomína Tereza Hodycová. Ako už bolo povedané, kofeín zvyšuje periférne prekrvenie; tejto vlastnosti sa hojne využíva na kozmetické účely – kofeínové kvapky či šampóny slúžia na posilnenie a prekrvenie vlasových korienkov.

Prospieva vlasom i pleti

Od vlasov môžeme pokračovať k prípravkom určeným k starostlivosti o pleť – kofeín je súčasťou mnohých prípravkov povzbudzujúcich unavenú pleť tváre alebo očného okolia. Veľmi obľúbené sú kávové zábaly celého tela. Okrem toho, že prekrvia pokožku a naštartujú či povzbudia metabolizmus, tiež pomáhajú vyplaviť z pokožky toxíny. Kávový peeling pokožku vyhladí a zbaví ju šupiniek odumretej kože. Kofeín pôsobí na bunky, aby lepšie spaľovali tuk, a tým dokážu zmierniť celulitídu. K zoštíhlujúcemu efektu je potrebné zábal niekoľkokrát opakovať. Na trhu je tiež rad prípravkov určených na úľavu pri nachladnutí a zápale horných dýchacích ciest. Väčšinou obsahujú účinné látky proti bolesti, horúčke, na zníženie opuchu slizníc. Iné pre výraznejšie a dlhšie trvajúce účinky obsahujú tiež kofeín.

***
Ako kofeín pôsobí na organizmus

Mozog : Šálka kávy neprináša len zvýšenú pozornosť a sústredenie, má dlhodobý pozitívny vplyv aj na mentálne funkcie. Dve šálky kávy denne posilňujú podľa vedcov dlhodobú pamäť. Štúdia vykonaná na Harvard School of Public Health preukázala o 20% nižšie riziko depresie u žien, ktoré pijú denne 4 šálky kávy. Kofeín ovplyvňuje funkciu serotonínu a dopamínu v mozgu.

Pľúca : Kofeín rozširuje cievky v dýchacích cestách a uľahčuje tak dýchanie, čo je dobrá správa okrem iného aj pre astmatikov .

Pečeň : 3 šálky kávy denne môžu znížiť vznik rakoviny pečene až o 40%. Vyplýva to z výsledkov metaanalýzy 14 štúdií vykonaných od roku 1966 do roku 2012 zverejnenej v časopise Clinical Gastroenterology and hepatolog.

Maternica : Výskum uverejnený v časopise International Journal of Cancer porovnával štúdie z Európy, Japonska a USA. Vedci zistili, že jedna šálka kávy denne znižuje riziko rakoviny maternice o 8%.

Diabetes : Konzumácia 6 malých šálok kávy denne je podľa súhrnu štúdií z Harvardovej univerzity spájaná so 33% nižším rizikom vzniku cukrovky 2. typu .

Srdce : „3 šálky kávy denne prospievajú srdcu – zvýši prietok krvi vo chvíľach odpočinku,“ hovorí profesor Carl Lavie, riaditeľ Cardiac Rehabilitation and Prevention z Ochsner Clinical School v New Orleans. „S kávou dostanete do tela okrem kofeínu i rad antioxidantov – zvlášť polyfenoly, ktoré bránia účinkom voľných radikálov, čím môžu pôsobiť ako prevencia srdcovo-cievnych ochorení,“ dopĺňa Tereza Hodycová.

Kĺby : 6 malých šálok kávy denne znižuje u mužov riziko vzniku dni o 59%. Káva údajne znižuje hladinu kyseliny močovej v krvi.

Energia : Káva podaná hodinu pred športovým výkonom zaistí dlhšiu výdrž (zdroj: PLoS One).

 

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

 

zdroj: mojezdravi.cz

You Might Also Like