Jedzte tieto zdravé tuky: Zlepší sa vám pamäť a inteligencia

Nie je to tak dávno kedy sa svet zdravej výživy správal k tukom ako k nevlastným deťom. Dnes sa naopak považujú priamo za záchrancov ľudstva.

Možno je uvedené tvrdenie trochu prehnané, ale pravdou je, že tuk ľudskému telu i mysli ponúka veľké množstvo zdravotných prínosov.

Ako sú tuky prospešné mozgu

Možno ste o tom doteraz nevedeli, ale faktom je, že mozog je až zo 60% tvorený práve tukmi.

Nie tukovým tkanivom, ako by si to mohol niekto zle vyložiť. Tuky priamo predstavujú základné stavebné prvky nervov. Preto nikoho neprekvapí, že k svojej správnej funkcii potrebuje mozog práve tuky.

Hoci mozog predstavuje len malé percento našej telesnej váhy (okolo 2%), spaľuje až 20% všetkej energie. No a na to potrebuje ohromné ​​množstvo „paliva“.

Aby zostal mozog zdravý, človek potrebuje prijímať zdravú stravu, ktorá priamo ovplyvňuje jeho vývoj v detstve a tiež funkcia počas celého života.

Ak naša strava obsahuje dostatok tukov, tvorí sa v tele dostatok ketónov, ktoré dodávajú mozgu energiu a chráni ho pred ochoreniami ako sú Parkinsonova či Alzheimerova choroba.

4 druhy zdravých tukov pre mozog

Naše telá a mozog potrebujú hlavne nasledujúce 4 druhy tukov:

1. Polynenasýtené tuky

Polynenasýtené tuky zahŕňajú esenciálne mastné kyseliny – omega 3 a omega 6. Náš mozog ich potrebuje preto, aby správne fungoval.

Výskumy tiež ukazujú, že dostatočný prísun omega 3 mastných kyselín, ktoré si naše telá nedokážu samy vyrobiť, je spájaný s poklesom depresie, úzkosti a ďalších psychických ochorení.

Preto je dôležité, aby sme tento druh tukov prijímali v našej strave.

2. DHA

DHA je poddruh omega 3 mastných kyselín. Je dokázané, že pomáha mozgovým funkciám ako sú pamäť a rečové či motorické schopnosti.

Zvýšený príjem DHA sa ukázal ako rozhodujúci faktor pre predchádzanie hyperaktivite (ADHD) u detí a pre zvyšovanie inteligencie u detí i dospelých.

3. Saturované tuky

Donedávna boli saturované tuky najväčším strašiakom, ktorý bol obviňovaný z ukladanie cholesterolu v cievach a vyvolávanie kardiovaskulárnych ochorení.

Saturovaný tuk je pritom základným stavebným prvkom mozgových buniek a je preto pre činnosť mozgu nepostrádateľný. V jednej štúdii sa ukázalo, že ľudia, ktorí jedli dostatok saturovaných tukov, mali oveľa nižšie riziko rozvoja demencie a to až o 36%!

Tento druh tukov tiež poskytuje zdravotné prínosy pre pečeň, imunitný systém a navyše pomáha udržiavať v tele hormonálnu rovnováhu.

4. Mononenasýtené tuky

Strava bohatá na mononenasýtené tuky zvyšuje v tele produkciu acetylcholínu – neurotransiteru, ktorý hrá dôležitú úlohu pri učení a pamäti.

6 potravín, ktoré sú plné zdravých tukov

Teraz už vieme, aké tuky by sme mali konzumovať. Poďme sa pozrieť aj na to, v akých potravinách ich nájdeme.

1. Avokádo

Mononenasýtené tuky z avokáda zlepšujú mozgové funkcie a podporujú zdravú cirkuláciu krvi. No a dobre prekrvený mozog znamená výkonný mozog.

Okrem mozgu je toto zelené krémové ovocie dobré aj pre vaše srdce, pretože znižuje hladinu cholesterolu v krvi a predchádza tvorbe krvných zrazenín. Tým vás chráni pred infarktom a mozgovou mŕtvicou.

Avokádo obsahuje tiež veľké množstvo draslíka, ktorý pomáha kontrolovať krvný tlak a horčík, ktorý je zase spájaný s nižším výskytom srdcových ochorení, hlavne u mužov.

2. Losos

Losos obsahuje vysoký podiel omega 3 mastných kyselín, hlavne spomínané DHA a tiež EPA.

Lososa je najlepšie konzumovať duseného alebo ľahko opečeného, aby sa čo najviac zachovala integrita jeho omega 3 kyselín.

Ak máte radi sushi, potom máte šťastie – omega 3 kyseliny sú dostupné aj v surovom mäse.

V poslednej dobe sa však objavuje problém s parazitmi, preto sa odporúča jesť všetko rybie mäso radšej uvarené.

3. Orechy

Orechy sú zase výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín a vitamínu E. Obe tieto látky prispievajú k zdravej funkcii mozgu.

Oriešky ako sú mandle, pekanové orechy či vlašské orechy vás ochráni pred poklesom kognitívnych funkcií.

4. Celé vajíčka

Vajíčka obsahujú saturované tuky tak i cholín. Ide o látku, ktorá zosilňuje pamäť a celkové zdravie mozgu.

5. Olivový olej

Ide o jeden z najzdravších rastlinných olejov, ktorý si môžete pridať do akéhokoľvek jedla.

Olivový olej zlepšuje pamäť a chráni pred demenciou a kognitívnym útlmom v neskoršom veku.

6. Kokosový olej

Kokosový olej je známy svojím vysokým podielom saturovaných tukov a triglyceridov so stredne dlhým reťazcom (MCT).

Uvedené látky podporujú chudnutie a tvorbu svalovej hmoty. Kokosový olej okrem toho pomáha regenerácii a hojenie nervových buniek vnútri mozgu.

Navyše sa o ňom hovorí, že jeho pravidelná konzumácia dokáže zastaviť a dokonca zvrátiť Alzheimerovu chorobu.

Záver

Aký je teda trik, ktorý vám umožní nájsť tú správnu mieru medzi zdravým a nadmerným príjmom tukov?

Tým trikom je konzumácia celých, nespracovaných potravín, ktoré obsahujú zdravé tuky v tom správnom pomere a v biologicky dostupnej forme. Takto si zaistíte nielen zvýšenie vašej inteligencie, ale aj dobré fungovanie mozgu na celé roky dopredu.

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like