Je tu jeseň. Aké potraviny si dopriať a aké nie, aby ste boli stále plní energie a vaše telo bolo zdravé a pripravené na zimu.

S jeseňou prichádza, okrem zmeny v šatníku, aj zmena vo vašom stravovaní. Ochladzuje sa a vy máte čím ďalej tým viac chuť na teplé pokrmy, tiež mávate častejšie hlad ako v lete. Na jeseň by ste mali urobiť niekoľko zmien vo vašom jedálničku, aby ste boli stále plní energie a vaše telo bolo zdravé a pripravený na zimu.

Nielen zvieratá, ale aj my sme stále spätí s prírodou natoľko, že by sme sa ju mali čiastočne prispôsobovať.

Zmena počasia a zmena jedálnička

Vaša zmena jedálnička je samozrejme viazaná na ročnú dobu.

Aj napriek tomu, že máme dnes tú možnosť nakúpiť si aj nesezónne ovocie a zeleninu v akomkoľvek obchode počas celého roka, je dobré konzumovať zeleninu sezónnu, ktorú nám príroda dopraje, je to prirodzené.

Jeseň a zima je obdobím, kedy je pre vás dovolené konzumovať potraviny tzv. Ťažšie a výživnejšie. Túžite po tepelne upravenom jedle, sladkej chuti a dokonca aj chuti kyslej.

Nevhodnými sa pre vás stávajú potraviny ochladzovacie, surové, suché a ľahké, ktoré vás dostatočne nezasýtia a nenadopujú energiou.

Ako sa cíti váš organizmus na jeseň?

Na jeseň sa váš organizmus cíti doslova sucho, máte pocit suchej pokožky, trápi vás suchý kašeľ a aj doma vás obklopuje suché prostredie.

Môže to znieť zvláštne, keď vonku stále prší, ale vás vysušuje onen chlad a studený vietor. Dobré je váš organizmus zvlhčovať.

Doprajte si huby, orechy, semená, med a vajcia. Aby ste sa vyhli suchému kašľu, doprajte si chren, čiernu reďkovky, slivky, hrušky a ďalšie sezónne ovocie.

Na akú zeleninu staviť?

Pre vaše telo sú na jeseň vhodné potraviny tepelne upravované, či už dusené či varené. Váš organizmus bude nadšený z mrkvy, uhorky, červenej repy, cukety, cesnaku, tekvica, póru, čiernych olív, kelu, karfiolu, špargle a sladkých zemiakov. Všetku túto zeleninu môžete tepelne upraviť.

Výborne chutí pečená repa s mrkvou, tekvicou, cesnakom a cibuľou pokvapkaná len trochou olivového oleja a obohatená o soľ, korenie a rozmarín, na tom si pochutnáte.

Akej zelenine a ovocí sa vyhnúť?

Obmedziť by ste mali predovšetkým konzumácii mrazenej, sušenej a surovej zeleniny. Z druhov zeleniny sú to zemiaky, zeler, kaleráb, kukurica, paradajky, baklažán, kvaka a zeler.

Vyhýbajte sa tiež sušenému a nezrelému ovociu a doprajte si sladké plody sezónne ako sú napríklad jablká, hrušky, slivky a prvé dovezené pomaranče a mandarínky. Tie majú lahodnú chuť predovšetkým v zimnom období.

Ako je to s obilninami, mäsom a strukovinami?

Predovšetkým obilniny, ryža a quinoa by sa mali stať základom vášho jedálnička. Príliš vhodný nie je kuskus, pohánka a pšeno.

Dopriať by ste si mali tiež červenú šošovicu, mungo, sóju, cícer a vyhnúť sa fazuli. Z mäsa vyberajte to s vyššou energetickou hodnotou.

Namiesto hydiny si raz za čas doprajte hovädzie mäso. Nie je potreba aby ste mäso konzumovali každý deň, ani naši predkovia ho nekonzumovali tak často ako my. Doprajte si mäso králičie, bravčové, hovädzie a zverinu.

Vhodné korenie?

Keďže s jeseňou prichádza tiež zníženie teploty, doprajte si také korenia, ktorá váš organizmus náležite zahrejú a naštartujú váš metabolizmus.

Medzi taká korenie patrí predovšetkým chilli, škorica, zázvor a čierne korenie. Navyše vôňa škorice a zázvoru je pre jeseň a zimu natoľko typická, že by ste sa bez nej nemali obísť. Trochu škorice pridajte do vašich koláčov, teplého mlieka či čaju.

Pripravte si čerstvý čaj z koreňa zázvoru s medom. Pozor však na citrón, je síce skvelým zdrojom vitamínu C, ktorý pre svoju silnejšiu obranyschopnosť potrebujete, ale má ochladzujúci vlastnosti, čo práve na jeseň príliš nepotrebujete.

Kombinácia zázvoru a citrónu je síce veľmi chutí, ale nie príliš efektívne pre váš organizmus.

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

 

Zdroj

You Might Also Like