Je sója naozaj tak zdravá potravina?

Ľudia, ktorí to myslia so svojím zdravím vážne, veria, že sója a tofu sú pre nich zdravou náhradou mäsa a vajíčok. Bohužiaľ si neuvedomujú, že ich konzumácia komerčne vyrábaného tofu môže vystaviť veľkému množstvu vážnych zdravotných rizík.

Čo je zlé na sóji a tofu?

Odpoveď na túto otázku je krátka a jednoduchá: výrobný proces.

V porovnaní s ľuďmi v Ázii, ľudia v Európe a USA nejedia „celozrnné“, respektíve celistvé sójové produkty. To, čo jedia ako výsledok výrobného procesu, sú dve zložky sóje a to olej a bielkoviny.

Keďže tofu podlieha vysokému stupňu priemyselného spracovania, už sa nejedná o prirodzenú potravinu. A najhoršie na tom je, že výsledná substancia už nie je ani bezpečná.

Vysoký stupeň spracovania môže byť pre vaše zdravie nebezpečný hneď z niekoľkých dôvodov.

Používané výrobné metódy totiž neodstraňujú zo sóje toxické látky. Tie potom znehodnocujú aj tých pár prospešných živín, ktoré sa v nom nachádzajú.

Navyše látky z výrobného procesu, ktoré v nej zostávajú, sú karcinogénne. Ide zvyčajne o toxické zvyšky pochádzajúce z jednotlivých stupňov výroby, ako sú napríklad:

  • alkaloidy na žieraviny
  • kyselinové kúpele
  • vysoký tlak
  • vysoké teploty
  • ropné rozpúšťadlá

Po procese, ktorý podstúpi tofu, je možné s určitosťou prehlásiť, že sa v žiadnom prípade nejde o zdravú potravinu – má od nej veľmi ďaleko.

Dokonca aj v Ázii, kde sa sójové produkty konzumujú pravidelne, sú považované za problémové potraviny.

Tam sú však o niečo zdravší, pretože na rozdiel od západných krajín v Ázii stále používajú aj tradičné výrobné procesy spracovania sóje pomocou fermentácie, ktorá z nej odstraňuje časť škodlivín.

Napokon, nemôžeme tiež zabúdať na to, že v súčasnosti je až 99% sóje geneticky modifikovanej. Sója tiež patrí k plodinám s najvyššou mierou kontaminácie pesticídmi.

Sója a problémy s absorpciou živín

Tofu pochádzajúce zo sóje má hneď niekoľko vážnych problémov. Jedným z nich je vysoká koncentrácia kyseliny fytovej.

Táto substancia môže nebezpečne blokovať absorpciu niekoľkých životne dôležitých minerálov v črevách, vrátane:

  • vápnika
  • medi
  • horčíka
  • zinku
  • železa

Čo vám hrozí, ak budete jesť sóju alebo výrobky z nej

Pomaly sa dostávame k jadru tohto článku.

Vegáni a vegetariáni jedia tofu pravidelne ako náhradu za mäso a vajíčka, aby mali dostatok bielkovín. Ich strava sa preto dá považovať za vysoko sójovú diétu.

Po roku pravidelnej konzumácie tofu vášmu telu hrozia nasledujúce:

  • ochorenie štítnej žľazy
  • rakovina
  • predčasná puberta (u detí)
  • poškodenie mozgu
  • alergie na sóju
  • problémy s reprodukčními orgány

Sója a sójové produkty sú známe svojou schopnosťou znižovať cholesterol. Niektorí experti s tým však nesúhlasia.

V skutočnosti niekoľko štúdií preukázalo, že sója môže zvyšovať hladinu homocysteínu v krvi. Jeho zvýšené hodnoty vedú k vyššiemu riziku srdcových infarktov a ďalších ochorení kardiovaskulárneho systému.

Mäso z voľne sa pasúcich zvierat kŕmených čerstvou trávou a vajíčka v bio kvalite predstavujú reálne oveľa lepšiu voľbu ako komerčne vyrábané tofu.

Navyše deti a bábätká sú oveľa náchylnejšie na látky napodobňujúce hormóny, ktoré sa prirodzene a vo veľkom množstve vyskytujú v sóji. Matkám, ktoré svoje deti ešte dojčí sa preto odporúča, aby sa zďaleka vyhýbali sójovým náhradám materského mlieka.

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like