Iba dve porcie mastných rýb týždenne zníži riziko rakoviny prsníka až o 14%

Vedeli ste, že pred rakovinou prsníka sa môžete chrániť konzumáciou iba dvoch porcií mastných rýb týždenne?

Podľa jednej čínskej štúdie publikovanej v  Britskom medicínskom žurnále (British Medical Journal), dve porcie mastných rýb, ako je napríklad losos,  znižujú riziko rakoviny prsníka až o 14% .

Ryby totiž poskytujú  omega-3 mastné kyseliny , ktoré sú zvyčajne najdôležitejšie pre rozvoj mozgu, ale aj v ňom znižujú zápaly. Podobné protizápalové účinky majú aj na ďalšie telesné orgány, napríklad na kardiovaskulárny systém.

Štúdia ukázala, že dokonca aj v bohatých západných krajinách 9 z 10 detí a 2/3 dospelých nikdy nekonzumujú mastné ryby. A pritom omega-3 mastné kyseliny si ľudské telo samo vyrobiť nevie.
Výskumníci analyzovali údaje z 26 štúdií z Ázie, USA a Európy, v ktorých bolo zahrnutých 80 000 účastníkov, z toho  20 000 ľudí postihnutých rakovinou prsníka .

Posledný prieskum zistil, že len o 0,1% viac energie, respektíve 0,1 dodatočných gramov omega-3 tukov denne s zvyšujú riziko rakoviny o 5% .

Akú dávku, az akých zdrojov získať omega-3 kyseliny

 Ako už bolo vyššie uvedené, na dosiahnutie ochrannej úrovne by každá žena (ale prospeje to aj mužom) by mala skonzumovať dve porcie mastných rýb za týždeň.

Za štandardnú porciu sa považuje 140 gramov rybieho mäsa. V nej sa nachádzajú minimálne 2 gramy omega-3 kyselín EPA a DHA. V dvoch porciách tak za týždeň prijmete 4 gramov omega-3.

Za mastné ryby považujeme nasledovné bežne dostupné druhy:

  • sleďa
  • lososa
  • sardinky
  • makrely

Môžete konzumovať aj iné ryby, ako napríklad  tuniaka alebo tresku , ktoré sú samozrejme tiež zdravé. Ich mäso však obsahuje menej omega-3 mastných kyselín.

Na druhú stranu, olej z treščej pečene je na tieto kyseliny extrémne bohatý a preto sa používa ako základ do mnohých, bežne dostupných doplnkov stravy.

Jedna kapsula obsahuje bežne približne 1 gram oleja, v ktorom je 0,3 gramu omega-3 kyselín. Na dosiahnutie ekvivalentu 4 gramov z rybieho mäsa tak za týždeň potrebujete skonzumovať okolo 14 kapsúl, čiže 2 kapsule denne.

záver

Najnižšiu mieru rakoviny prsníka majú ženy v Ázii. Je to presne preto, že veľmi často konzumujú práve ryby. Samozrejme, je nutné zohľadniť ešte jednu vec. Ženy, ktoré sa zdravo stravujú,  sú neraz zároveň aj štíhlejšie , čo tiež pomáha znižovať riziko rakoviny prsníka.

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like