8 pôsobivých zdravotných prínosov zelených fazuliek

Zelené fazuľky sú obľúbenou súčasťou stravy po celom svete. Patria medzi univerzálne druhy zeleniny, ktorá môže byť pestovaná v rôznych klimatických podmienkach.

Majú nízky obsah kalórií a tuku, neobsahujú cholesterol. Majú v sebe veľké množstvo vlákniny. Sú bohatým zdrojom množstva vitamínov (A, B6, C, K) a minerálov (vápnik, kremík, železo, mangán, draslík, meď).

Zelené fazuľky znižujú riziko vzniku srdcových ochorení a rakoviny hrubého čreva, zlepšujú reguláciu diabetu, poskytujú podporu imunitnému systému a prispievajú k eliminácii voľných radikálov. Poskytujú výhody pre zdravý zrak a kosti a pomáhajú pri regulácii tráviacich procesov.

O jednotlivých oblastiach, kde fazuľky pôsobia na zdravie pozitívne si povieme v nasledujúcej časti.

8 zdravotných prínosov zelených fazuliek

#1 Zdravé kosti

Existuje celý rad živín, ako je vápnik, ktoré sa nachádzajú v zelených fazuľkách, a ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou prevencie poškodenia kostí a osteoporózy. Obsahujú navyše vitamín K, vitamín A a kremík, ktorých nedostatok bol spojený s so zvýšenou stratou kostnej hmoty a pevnosťou. Zelené fazuľa je obrovským zdrojom predovšetkým kremíka, ktorý je kľúčovým prvkom procesu regenerácie kostí a ich celkového stavu.

# 2 Zdravie plodu

Zelené fazuľky sú tiež skvelý zdrojom kyseliny listovej, ktorá hrá kľúčovú úlohu v rade vnútorných procesov, ale žiadny nie je tak dôležitý ako ochrana plodu v maternici, pretože hladiny kyseliny listovej v ženskom tele sú nevyhnutné pre normálny a zdravý vývoj plodu.

# 3 Diabetes

Ukázalo sa, že tieto rastlinné strukoviny pomáhajú pri liečbe a regulácii symptómov diabetu u mnohých pacientov. Niektoré štúdie dokonca preukázali hypoglykemický vplyv na pacientov s diabetom.

Prírodné regulátory diabetu sú zriedkavé a spojenie zelených fazuliek a podobných rastlín s kontrolou alebo včasnou prevenciou cukrovky je skvelou správou pre mnoho ľudí.

# 4 Kardiovaskulárne ochorenia

Pomáhajú znižovať riziko vzniku srdcových chorôb a to predovšetkým vďaka obsahu flavonoidov (antioxidanty), ktoré majú protizápalové vlastnosti.

Kardiovaskulárne ochorenia, infarkty a mŕtvice sú zvyčajne spôsobené trombotickou aktivitou, čo znamená, že zdravý objem zelených fazuliek a flavonoidov v strave môže pomôcť predísť niektorým z týchto stavov.

# 5 Rakovina hrubého čreva

Fungujú ako prevencia proti vzniku prekanceróznych polypov, ktoré spôsobujú rakovinu hrubého čreva . Tiež vysoký obsah vlákniny má pozitívny vplyv na tráviacu sústavu – uľahčuje procesy trávenia a podporuje zdravý črevný pohyb, čo znižuje záťaž na črevný trakt.

# 6 Imunitný systém

Imunitný systém podporí prítomnosť rôznych imunitných antioxidantov. Antioxidanty sú prospešné zlúčeniny v našom tele, ktoré hľadajú nebezpečné voľné radikály a odstraňujú ich z nášho systému skôr, než môžu spôsobiť poškodenie tkaniva alebo rôzne choroby.

Sú dobrým zdrojom flavonoidov a karotenoidov, ktorých rozmanitosť bola doteraz neznáma. Flavonoidy obsahujú základné antioxidanty, ako je quercetin a kamferol, ale aj užitočnejšie a prospešnejšie, ako sú katechíny a epikatechín.

Bolo preukázané, že katechíny znižujú riziko mŕtvice. Karotenoidy nachádzajúce sa v zelených fazuli obsahujú antioxidanty, ako je beta-karotén a luteín. Beta-karotén je spojený s radom výhod v tele.

#7 Zdravý zrak

Niektoré špecifické karotenoidy, ktoré sa nachádzajú v zelených fazuľkách, môžu pomôcť zabraňovať vzniku makulárnej degenerácie oka, čo je zhoršenie videnia a funkcie samotného oka.

Zelené fazuľky obsahujú vysoký podiel Luteinu a zeaxantín, čo sú látky zamerané na makulu oka a hrajú kľúčovú úlohu v prevencii akéhokoľvek stresu vo vnútornom fungovaní oka.

# 8 Gastrointestinálne problémy

Zelené fazuľky sú plné vlákniny, ktorá je veľmi prospešná pre naše telo.

Tým, že udržujeme dostatok vlákniny v našej strave, sme schopní zmierniť určité problémy so zažívacími problémami, ako sú zápcha, hemoroidy, vredy a žalúdočný reflux.

V bežnej porcii zelených fazuliek, čo je 110 gramov, môžete získať 15% dennej odporúčanej dávky vlákniny. Jedná sa o jednu z najlepších zelenín, aby váš žalúdok fungoval správne.

3 rizikové oblasti zelených fazuliek

Zelené fazuľky patrí do skupiny potravín s extrémne malými rizikovými faktormi, ale vždy existujú isté oblasti, ktoré treba mať na pozore.

Fytáty – kyselina fytová je prítomná v zelených fazuľkách a môže prispieť k nedostatku živín pri prejedaní. Fytová kyselina sa viaže vápnikom, zinkom a ďalšími dôležitými minerálmi a nedovoľuje, aby sa absorbovali telom.

Tip: varením alebo namáčaním fazuľky výrazne znižuje množstvo kyseliny fytovej

Lektíny – lektíny sú bielkoviny viažuce uhlík, ktoré sa nachádzajú v rôznych potravinách, ale sú známe aj vo fazuľkách. Zelené fazuľky majú nižšiu hladinu lektínov ako iné potraviny, ale stále sú tam a príliš veľké množstvo môže spôsobiť, že bielkoviny môžu viazať črevný systém a spôsobiť rôzne problémy s trávením.

Alergie – Rovnako ako u iných potravín, niektorí ľudia sú alergickí aj na zelené fazulky a iné strukoviny, preto sa uistite, že skonzultujete s lekárom, ako liečiť vaše potravinové alergie, alebo nájsť iné, menej diskomfitační potraviny, ktoré vo vašej strave zelené fazuľky nahradí .

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like