4 spôsoby, ako sa vysporiadať s úzkosťou z práce

Úzkosť z práce je veľmi častý úkaz medzi ľuďmi – nekonečné meetingy, uzávierky, nadčasy, nátlak na výkon, zlé stravovanie, toxické vzťahy, obavy z vyhodenia, spánková deprivácia, …

Najmä ak pracujete v stresovom prostredí, bude vašimi žilami prúdiť veľké množstvo stresových a adrenalínových hormónov na dennej báze a čoskoro sa to podpíše na vašom zdraví. Za nejaký čas sa stres začne prejavovať fyzicky: každodenné migrény, problematická pleť, lámavé vlasy, vredy, vysoký krvný tlak, veľa búšiaci srdce, … Zoznam je dlhý a nesie so sebou veľa nepríjemností.

Nakoniec však každý siahne až na dno a zdravotné problémy ho doženú.

Preto je dobré nájsť si rady a tipy, ako si oddýchnuť a vyrovnať nekonečné šialenstvo, alebo sa problémy budú akurát neustále zhoršovať. Nižšie sú popísané tie najlepšie tipy, ako sa zbaviť stresu a úzkosti z pracovného prostredia.

# 1 Osvojte si relaxáciu

Osvojte si oddych a relaxáciu ako pravidelnú súčasť vašej rutiny, nielen ako dovolenku, raz za rok. Vďaka dnešnej digitálnej dobe mnoho z nás je vždy dostupných, vždy sa prihlasujú k práci a pracujú viac hodín ako kedykoľvek predtým, aj počas dovoleniek (aj platených).

Toto postupom času zapríčiní zvýšenie hladiny chronického stresu a opotrebenie človeka, ktoré je ťažké zvrátiť. Doprajte teda telu a mysli odpočinok od toho konštantného stresu, aby ste predišli vyhoreniu.

Jedna z fungujúcich metód je navrátenie k prírode alebo aspoň návšteva parku počas obedňajšej pauzy. Zhoďte topánky, prejdite sa boso po tráve, načúvajte krásnemu spevu vtákov, dýchajte čistý vzduch a pocíťte uzemnenie.

Príroda vás prenesie do prítomného okamihu a odplaví preč stres z práce. Ocitnete sa v krásnom svete bez elektronických zariadení, meetingov, konferenčných hovorov alebo wi-fi. Bude to priamo rozprávkové a nemôžete vyskúšať aj ďalšie veci:

  • Pokiaľ práve nemusíte prírodu, voda je tiež úžasne osviežujúca a vyrovnávajúca. Skúste vypiť pohár vody alebo si umyť tvár; studenou vodou na prebudenie a teplú pre uvoľnenie
  • Zapnite si vašu obľúbenú pesničku v časoch stresu a úzkosti. Podľa Harvardskej lekárskej školy Hudobná terapia uvoľňuje stres a zlepšuje náladu aj u ľudí trpiacich depresiami
  • V neposlednom rade, ak pozeráte na obrazovky počas dňa, urobte si prestávku a precvičte si oči. Vyskúšajte 20-20-6 pravidlo: Každých dvadsať minút si dajte pauzu aspoň na 20 minút a pozerajte sa na veci, ktoré sú aspoň 6 metrov ďaleko

# 2 Urobte z pohybu prioritu

A nie, nemyslíme potenie pri poradách, ale rozprúdenie krvi pri aplikovaní nejakého druhu cvičenia. Podľa Harvardskej lekárskej školy Cvičenie znižuje hladinu stresových hormónov v tele, ako sú adrenalín a kortizol. Tiež stimuluje produkciu endorfínov, prírodných telesných analgetík a náladových povzbudzovačov.

  • Využite obedňajšiu pauzu naplno. Vyzujte topánky na podpätku, nasaďte tenisky a krátko sa na 30 minút prebehnite alebo sa prejdite na obed
  • Vymeňte stoličku za loptu na cvičenie
  • Namiesto výťahu využite radšej schody
  • Vystúpte o pár staníc skôr a urobte si malú prechádzku, aby ste sa trochu z rána rozhýbali
  • Namiesto konferencií v miestnosti zriaďte s tímom „pochodovaciu poradu“

Majte na pamäti, že aj najmenší pohyb sa počíta. Najdôležitejšie je, či už sa rozhodnete pre akékoľvek cvičenie, aby ste si ho užívali a bavilo vás. Najlepšie tréning je ten, ktorý naozaj budete robiť!

# 3 Vyberajte jedlá vyplavujúce kortizol

Sme to, čo jeme, a so správnymi jedlami a živinami budete lepšie vybavený pre boj s dennými výzvami a stresmi. Keď naše telá znášajú obdobia plná stresu, tri primárne stresové hormóny sú vyplavované: adrenalín, kortizol a noradrenalín.

Toto sú naše „bojuj, alebo uteč“ hormóny spôsobujúce, že naše telo zvýši hladinu krvného cukru (glukózy), aby nakŕmilo naše srdce, svaly a mozog, aby sa úspešne vysporiadali so stresom. Po počiatočnom výbuchu energie sa väčšinou cítime zničení a potrebujeme výživné potraviny, aby sme doplnili energiu.

A aby toho nebolo málo, podľa Marylandskej univerzity nadbytočný kortizol spôsobuje naberanie váhy.

  • Vyhnite sa vysoko glykemickým potravinám, ako sú zemiakové chipsy, sladkosti a kofeínovým nápojom – káva alebo energy drinky -, ktoré váš stres akurát zhoršia
  • Naopak siahnite po jedlách bohatých na živiny, ktoré doplnia palivo vášmu telu a pomôžu sa postaviť negatívnym efektom stresu
  • Zabaľte si zdravý obed a vždy majte zdravé pochutiny príhodne na vašom stole. Nejaké nápady: nesolené orechy – mandle alebo vlašské orechy, kúsok ovocia s organickým orechovým maslom, organickú tyčinku, ktorú môžete uskladniť priamo vo vašom stole, alebo krekry s humusom
  • Iné stres upokojujúce potraviny sú orechy, semená, a losos, ktorý je bohatý na omega-3 mastné kyseliny; ovsené vločky, ktoré sú bohaté na horčík; citrus bohatý na vitamín C; a sladké zemiaky s mrkvou s obsahom vitamínu E

# 4 Akupresúra na uvoľnenie napätia

Akupresúra uvoľňuje niektoré fyzické faktory spojené ako sa stresom, tak so zdravotnými problémami.
V našich telách je niekoľko reflexných bodov, ktoré môžu byť kedykoľvek aktivované pre uvoľnenie napätia a pomôcť relaxovať. Ak nemáte čas navštíviť profesionála, môžete tieto body i aktivovať sami.

  • Body, na ktoré sa musíte zamerať, aby ste sa zbavili stresu, zahŕňajú mäkké miesto medzi palcom a ukazovákom a mäkké miesto priamo pod hrudnou kosťou
  • Majte po ruke malý reflexné balónik na uvoľnenie stresu a počas dňa si masírujte dlane, chodidlá, krk a chrbát

 

Nezabudnite článok zdieľať aj s vašimi priatelmi na facebooku!

You Might Also Like